با ثبت تاريخي 7 اثر نفتي ديگر

فهرست آثار ثبت شده در صنعت نفت به 104 مورد رسيد

سه شنبه سیزدهم تير ماه 1396فهرست آثار ثبت شده در صنعت نفت به 104 مورد رسيد

كارخانه گوگرد سازي بي بيان


آموزشگاه حرفه اي، خانه هاي تشريفاتي شماره هاي سه، هجده -نوزده، نيروگاه شماره يك و پمپ بنزين قديمي در آبادان و تاسيسات نفتي و كارخانه تقطير بي بيان در مسجد سليمان، از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در فهرست آثار ملي ايران، به ثبت رسيد و تعداد آثار ثبت شده در صنعت نفت را به 104 مورد رساند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت ايران، اين آثار كه قدمت همگي آنها به زمان پهلوي اول مي رسد، از جمله تاسيسات و اماكن نفتي هستند كه براي ايجاد موزه هاي نفت در نظر گرفته شده و اقدامات لازم براي راه اندازي موزه هاي نفت در اين نقاط هم اكنون در دست اجرا است.

افتتاح موزه آبادان مجتبی محمدقلی 28 دی 95 (26)

پمپ بنزين آبادان (موزه بنزين خانه)

اين در حالي است كه "موزه بنزين خانه آبادان" در محل پمپ بنزين قديمي اين شهر به عنوان نخستين پمپ بنزين ايران، از دي ماه گذشته افتتاح شده و در معرض بازديد عموم قرار گرفته است. آموزشگاه حرفه اي آبادان نيز هم اكنون آخرين مراحل آماده سازي را طي مي كند و پيش بيني مي شود به عنوان دومين موزه نفت در آينده نزديك افتتاح شود.

نيروگاه شماره يك آبادان نيز هم اكنون از مدار خارج شده و به عنوان يكي از پنج نقطه در شهر آبادان، براي ايجاد موزه نفت در نظر گرفته شده است، همين طور خانه هاي تشريفاتي در منطقه بريم كه براي اسكان مقامات شركت نفت و مسئولان حكومتي در قبل از انقلاب اسلامي مورد استفاده قرار مي گرفته است.

IMG_0422 (2)

كارخانه تقطير بي بيان (موزه تقطير)

پالايشگاه بي بيان بخشي از تاسيسات نفتي در بي بيان است كه به اختصار LDU نيز خوانده مي شود در سال 1932 ميلادي تاسيس شده و تا اواخر سال 1352 مورد بهره برداري قرار مي گرفته است. پس از جنگ تحميلي و از كار افتادن پالايشگاه آبادان، با تلاش متخصصين و كارگران ايراني بار ديگر اين واحد پالايشي موره بهره برداري قرار گرف و فرآورده هاي آن به جبهه هاي جنگ ارسال شد.

اين كارخانه مجددا از ارديبهشت ماه 1371 به علت اشكال در سيستم فرآورش تعطيل شده است. اين پالايشگاه داراي 6 هكتار مساحت مي­ باشد و داراي ساختمان هاي اداري و صنعتي است.

دو كارخانه گوگردسازي نيز از ديگر بخش هاي تاسيسات بي بيان به شمار مي آيد.  كارخانه گوگرد سازي شماره يك كه نخستين كارخانه گوگرد در خاورميانه است، در سال 1317 توسط مهندسان آلماني بنا شد و از سال 1319 مورد بهره برداري قرار گرفت.

مرمت موزه كارآ»وزان

آموزشگاه حرفه اي آبادان (موزه كارآموزان)

كارخانه گوگردسازي شماره دو از آمريكا خريداري شده و ساختمان و نصب دستگاه هاي آن در سال 1321 توسط مهندسان انگليسي آغاز و در سال 1323 بهره برداري از آن شروع شد.
گوگرد توليد شده در ناحيه بي بيان، ابتدا به وسيله نقاله هاي هوايي به ايستگاه راه آهن شركت نفت واقع در نزديكي كارخانه برق تمبي حمل و از آنجا به وسيله قطار به درخزينه انتقال داده مي شد، سپس با كشتي هاي كوچك به آبادان و ساير نقاط حمل مي شد.

كارخانه تقطير بي بيان در مسجد سليمان نيز در سال 1316 تاسيس و در سال 1356 از چرخه خدمت دهی صنعتی خارج شده اما تمامی تاسیسات آن پابرجاست.
يادآوري مي شود با ثبت اين آثار، از اين پس هر گونه دخل و تصرف يا اقدام و عملياتي كه به تخريب يا تغيير هويت آنها منجر شود، برابر مقررات مشمول مجازات خواهد بود.