صنعت نفت، وامدار مسجدسليمان

يکشنبه نوزدهم اسفند ماه 1397صنعت نفت، وامدار مسجدسليمان

سحر سعیدیان – نخستین تحرکات اکتشاف نفت در منطقه خاورمیانه از پهنه خوزستان آغاز شد و حاصل کاوش‌های سنتی تیم رینولدز و شرکت نفت انگلیس و ایران به کشف نفت در چاه نمره یک مسجدسلیمان انجامید. در واقع کشف این چاه نفتی با ایجاد تحولی بزرگ در اقتصاد ایران، زمینه‌ساز انجام اقدامات توسعه‌ای و مطالعات دقیق‌تر در باب دستیابی به منابع عظیمی از نفت و گاز در گستره مناطق نفتخیز جنوب کشورمان شد، تا با وامدار کردن حیات اقتصادی کشور به خود، نام مسجدسلیمان را بر پیشانی صنعت پرآوازه نفت ایران حک کند. 

به گزارش پايگاه اطلاع رساني پتروميوزيم، با گذشت بیش از ۱۱۰ سال از روزهای اولیه اکتشاف طلای سیاه در این منطقه و با وجود کاهش تولید نفت، مسئولان امر بر آن شدند تا با حفظ و صیانت از میراث تاریخی و ارزنده این صنعت، رونق و شکوه ازدست‌رفته مسجدسلیمان را در قالب توسعه گردشگری بازگردانند.

بر همین اساس طرح راه‌اندازی موزه‌های صنعت نفت که مقدمات آن از سال ۹۲ و با تدابیر عالمانه بیژن زنگنه، وزیر نفت آغاز شد، در روندی چندساله و با ممارست و تلاش جمعی از مدیران ارشد نفتی و فعالان عرصه میراث فرهنگی و تاریخی کشور به راهبری اکبر نعمت‌الهی مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت و با در نظر گرفتن ۵ نقطه در شهرستان مسجدسلیمان فعالیت خود را ادامه داد.

سفر وزیر نفت (26)

* وزير نفت عملیات راه‌اندازی موزه‌ها و حفظ میراث قابل عرضه صنعت نفت در مسجدسلیمان را ضروری دانست و گفت: خیلی از اولین‌های این شهر از جمله پالایشگاه بی‌بی‌یان و نیروگاه برق تمبي، جنبه میراثی دارند که باید حفظ، مرمت و نگهداري شده و در معرض دیدم عموم و مورد بهره‌برداری در صنعت گردشگری قرار گیرد.


چاه نمره یک، چشمه‌های نفتی سی‌برنج، نیروگاه تمبی، کارخانه تقطیر و گوگرد سازی بی‌بی‌یان و کارخانه تقطیر نمره ۹، از جمله اماکنی بودند که با هدف مشارکت در توسعه صنعت گردشگری، حفظ میراث ارزشمند و کهن صنعت نفت، رونق کسب و کار، کمک به توانمندسازی نیروهای بومی منطقه و بازآفرینی جایگاه این شهرستان در دستور کار مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت کشور قرار گرفت.

در حال حاضر ساخت بنای اصلی موزه بزرگ بی‌بی‌یان که به عنوان بزرگترین موزه صنعتی کشور با وسعت ۳۵۰۰ مترمربع شناخته می‌شود، پایان یافته و در صورت تأمین بودجه لازم از سوی شرکت ملی نفت ایران، چیدمان اشیاء و تجهیزات موزه‌ای آن پس از مرمت و بازسازی در گام بعدی آغاز خواهد شد.

بازدید نوری از موزه مسجد سلیمان (2)

در صورت تزریق منابع مالی بزرگ‌ترین موزه صنعت نفت سال ۹۸ در مسجدسلیمان به بهره‌برداری می‌رسد

اکبر نعمت‌الهی، مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت در حاشیه بازدید وزیر نفت از موزه‌های نفت شهرستان مسجدسلیمان در هفته گذشته، اتمام عملیات اجرایی موزه بزرگ صنعتی بی‌بی‌یان را نیازمند تزریق منابع مالی از سوی شرکت ملی نفت ایران عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون عملیات احداث سالن و ساختمان اصلی موزه بی‌بی‌یان به عنوان نخستین پالایشگاه محلی خاورمیانه با حدود ۳۵۰۰ مترمربع به اتمام رسیده است، اما در ادامه مسیر عملیات اجرایی این موزه و چیدمان اشیا و تجهیزات آن با کمبود بودجه مواجه هستیم.

به گفته نعمت‌الهی طرح ایجاد موزه بزرگ صنعتی بی‌بی‌یان در سایت پالایشگاه بی‌بی‌یان و با موضوع اکتشاف، حفاری و تولید طراحی شده که در صورت تأمین اعتبارات لازم، در ۶ ماهه ابتدای سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت کشور به تاریخچه احداث این بنا نیز اشاره کرد و گفت: کارخانه گوگردسازی بی‌بی‌یان که به اختصار LDU نیز خوانده می‌شود در سال ۱۹۳۲ میلادی توسط شرکت نفت انگلیس و ایران برای تولید فرآورده‌های نفتی تاسیس شده است. پالایشگاه بی‌بی‌یان تا حدود ۵۰ سال گذشته مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفته و از آن تاریخ به بعد به علت عدم احتیاج به فرآورده‌های آن از مدار تولید خارج شده است.


* به گفته نعمت‌الهی، مدير موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت، طرح ایجاد موزه بزرگ صنعتی بی‌بی‌یان در سایت پالایشگاه بی‌بی‌یان و با موضوع اکتشاف، حفاری و تولید طراحی شده که در صورت تأمین اعتبارات لازم، در 6 ماهه ابتدای سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.


اکبر نعمت‌الهی به تأکیدات وزیر نفت مبنی بر سرعت‌بخشی به راه‌اندازی موزه‌های نفت مسجدسلیمان نیز اشاره کرد و گفت: در صورت تأمین بودجه مور‌د نظر توسط شرکت ملی نفت ایران، این آمادگی در مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت وجود دارد تا عملیات اجرایی احداث موزه‌های نفت این منطقه را در کوتاهترین زمان به پایان برساند.

* ضرورت راه‌اندازی موزه‌ها و حفظ میراث قابل عرضه صنعت نفت در مسجدسلیمان

چاه شماره يك مسجد سليمان

بر این اساس، وزیر نفت، پنجشنبه هفته گذشته در سفری یک روزه به استان خوزستان، از موزه های نفت مسجدسلیمان بازدید کرد و در نشست هم‌اندیشی با مسئولان شهر مسجدسلیمان بر راه اندازی هر چه سریعتر موزه های نفت این شهرستان تأکید کرد.

بیژن زنگنه مسجدسلیمان را مهد و پرورشگاه بسیاری از داشته‌های صنعت نفت ایران و صنعت نفت انگلیس نام برد و گفت: در حال حاضر تجهیزات نخستین چاه اکتشافی نفت در مسجدسلیمان به عنوان نماد شرکت نفت BP در این شرکت نگهداری می‌شود.

وی با اشاره به شکل‌گیری نظام اداری و صنعتی مدرن برای نخستین‌بار در مسجدسلیمان گفت: نباید افسوس گذشته را خورد، بلکه باید به آینده نگاه کرد، همان طور که هم‌اکنون نشانه‌های بسیار جدی از امید برای آینده در فعالیت‌های مردم مسجدسلیمان می‌بینم و با تمام قوت به آنها کمک می‌کنیم تا ثروت و اشتغال برای مردم این منطقه ایجاد شود.

زنگنه عملیات راه‌اندازی موزه‌ها و حفظ میراث قابل عرضه صنعت نفت در مسجدسلیمان را ضروری دانست و گفت: خیلی از اولین‌های این شهر از جمله پالایشگاه بی‌بی‌یان و نیروگاه برق تنبی، جنبه میراثی دارند که باید حفظ، مرمت و نگهداری شده و در معرض دیدم عموم و مورد بهره‌برداری در صنعت گردشگری قرار گیرد.

وی فرصت فراهم شده برای دیدار از این شهر را مغتنم شمرد و گفت: به دلیل احترام به مردم این شهر، به مسجدسلیمان آمدم و برای توجه به این منطقه در بالاترین سطح اعلام آمادگی می‌کنم.