آلیس در آبادان

سه شنبه بیست و چهارم دي ماه 1398آلیس در آبادان

اسنادي از روزنامه «دیلی اکسپرس» چاپ لندن، مربوط به حضور يك خانم بريتانيايي در آبادان

*علی الله­ جانی
*کارشناس اسناد در مرکز اسناد صنعت نفت

 

در جريان مطالعه و ساماندهی پرونده­ های پرسنلی پالایشگاه آبادان، محتویات پرونده یکی از کارمندان پالایشگاه جلب توجه كرد . این پرونده متعلق به «محمدجعفر کیانپور میردادیان» است. آقای میردادیان در سال 1304 خورشیدی در شهر شیراز متولد شده و با شماره کارمندی 36527 و با عنوان مهندس برق در پالایشگاه آبادان خدمت می­ کرده است. میردادیان درحین خدمت، از طرف شرکت نفت انگلیس و ایران برای گذراندن دوره­ های عالی مهندسی برق، از سال 1947 تا 1953 میلادی، به دانشگاه «بیرمنگام» بریتانیا فرستاده شد. در مدت تحصیل با خانمی انگلیسی بنام «آلیس بلیک مور» اهل بیرمنگام آشنا شده و در نهایت با وی ازدواج می­ کند. در سال 1953ميلادي  و پس از پایان تحصیلات، آن دو به ایران مراجعت می­ کنند. نکته جالب این ماجرا در آن است که خانم «آلیس میردادیان» اولین انگلیسی است که پس از ملی شدن نفت و خلع ید از بریتانیایی­ ها، به آبادان سفر می­ کند.

به همین مناسبت، روزنامه «دیلی اکسپرس» چاپ لندن، در تاریخ دوم و سوم نوامبر 1953ميلادي مطلبی کوتاه با عنوان «آلیس در آبادان» به قلم «آرتور کوک» منتشر می­کند. کوک، در این دو شماره پیاپی اشاره می­کند که خانم "آلیس بلیک مور میردادیان"، اولین بریتانیایی است که در طی دو سال گذشته و از زمانی که «مصدق» انگلیسی ­ها را از آبادان بیرون کرده، به آن­جا سفر می­ کند. کوک در ادامه می­ نویسد که روز جمعه، آلیس با والدینش در بیرمنگام خداحافظی کرد و امروز که یکشنبه است، او در حال خرید کردن در تهران است .!
آلیس به مخبر روزنامه می­ گوید که بسیار هیجان زده است و همه چیز برای وی در ایران جذاب است، اما همزمان کمی نگرانی از رویدادهای آینده او را دچار اضطراب می­ کند. کوک در ادامه گزارش خود می ­نویسد که واقعا چه چیزی در انتظار آلیس است؟ روزنامه ­ها در تهران، از آمادگی ایران برای از سرگیری مناسبات دوستانه میان دو کشور سخن می­ گویند.
 

۲۰۲۰_۰۱_۰۸ ۱۱_۳۱ Office Lens 

  

۲۰۲۰_۰۱_۰۸ ۱۱_۲۸ Office Lens


۲۰۲۰_۰۱_۰۸ ۱۱_۲۹ Office Lens


۲۰۲۰_۰۱_۰۸ ۱۱_۱۶ Office Lens


۲۰۲۰_۰۱_۰۸ ۱۱_۲۳ Office Lens


۲۰۲۰_۰۱_۰۸ ۱۱_۲۷ Office Lens (۱)

 

۲۰۲۰_۰۱_۰۸ ۱۱_۲۷ Office Lens

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


آخرین اسناد