هشدار هاي امنيتي براي كاركنان آمريكايي شركت هاي نفتي در ايران

دوشنبه سیزدهم مرداد ماه 1399هشدار هاي امنيتي براي كاركنان آمريكايي شركت هاي نفتي در ايران

بررسي اسناد موجود نشان مي دهد كه در زمان شكل گيري انقلاب اسلامي ،و با توجه به حضور شركت هاي بزرگ نفتي در ايران ،  بسياري از سفارتخانه هاي مستقر در تهران براي كاركنان و اتباع خود هشدارهاي امنيتي را صادر مي كردند و آنان نيز ملزم به رعايت اين هشدارها بودند .

علي الله جاني
توحيد شريفي

 

در بحبوحه انقلاب اسلامي ، با توجه به حضور شركت هاي بزرگ نفتي در ايران ، بسياري از سفارتخانه هاي مستقر در تهران براي كاركنان و اتباع خود اطلاعيه هايي صادر و آنان را ملزم به پيروي از آن مي كردند . در ادامه دو اطلاعيه مربوط به سفارت آمريكا در تهران را مشاهده مي كنيد كه  با توجه به حضوركاركنان شركت هاي نفتي آمريكايي در ايران صادر شده است . این اطلاعیه ، تاریخ 2 مهر سال 1357را دارد و در اوج درگیری های منتهی به انقلاب اسلامي  صادر شده است .

پرونده شماره ۲۹.۳۷.۱

اطلاعیه امنیتی

ساعت منع عبور و مرور در حال حاضر ۱۹ سپتامبر ۱۹۷۸

شیراز ۲۳ تا ۵ صبح

اصفهان ۲۲ تا ۵ صبح

تبریز ۲۳ تا ۴:۳۰ صبح

تهران آرام است و ساعت منع عبور و مرور احتمالاً تا نیمه‌شب عقب کشیده خواهد شد. پنج بمب گذاری در اصفهان انجام شده که یکی از آنها تنها اقدام صورت گرفته علیه یک آمریکایی‌است. به ماشین و درب خانه او با بمب آتشین (کوکتل مولوتوف) حمله شده است – این حمله هیچ تلفاتی در بر نداشته هیچ دلیلی نیز برای آن ذکر نشده است. او در منطقه کاملا مجزایی زندگی میکند.

به پیوست رونوشت دو فایل یادداشت های سفارت (ایالات متحده) با عنوان «راهنمایی های عمومی برای جامعه آمریکایی‌ها» و «وضعیت پلیسی، تهران» برای شما ارسال می شود.

بروس ورنور

 

راهنمایی های عمومی برای جامعه آمریکایی‌ها

دولت ایران در تهران و ۱۱ شهر دیگر حکومت نظامی اعلام کرده است. تمام آمریکایی‌ها باید با دقت از قوانین و مقررات حکومت نظامی پیروی کنند. توصیه می شود روزانه حداقل یک بار به اخبار رادیو و تلویزیون ملی ایران گوش دهید تا از مقررات جدید اعلام شده اطلاع داشته باشید.

اکنون زمان آن است که جامعه ی آمریکایی ها با پختگی و احساس مسئولیت رفتار کنند. با آرامش به کارهای روزانه خود بپردازید و بر مشکلات مقامات حکومت نظامی نیفزایید. تاکنون هیچ آمریکایی زخمی نشده و هیچ گونه خشونتی بر علیه آمریکایی ها اعمال نشده است. تا اطلاع ثانوی از منطقه جنوب تهران و بازار دوری کنید و از پرسه زدن در اطراف مساجد خودداری کنید. در صورتی که مشاهده کردید جمعیت در حال جمع شدن هستند مسیر خود را عوض کنید حتی اگر این کار موجب زحمت شما شود. شایعه پراکنی نکنید به اندازه کافی از این گونه افراد وجود دارد.

منع عبور و مرور

به غیر از بحث منع عبور و مرور حکومت نظامی تاثیر چندانی بر زندگی روزانه شما نخواهد داشت. ساعت منع عبور و مرور در تهران از ۱۱ شب تا ۴:۳۰ صبح است.
در صورتی که به شهرهای دیگری که تحت حکومت نظامی هستند مسافرت می کنید باید از ساعت منع عبور و مرور در آن شهر ها مطلع شوید چراکه ساعات منع عبور و مرور در همه شهرها یکسان نیست.
باید فعالیت‌های خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که پیش از آغاز ساعات منع عبور و مرور در خانه باشید. افرادی که راننده دارند باید در ساعتی به خانه خود بازگردند که راننده زمان کافی برای رسیدن به منزلش داشته باشد. شما در مورد سلامتی راننده خود مسئول هستید.
در صورتی که ناچار شدید بعد از ساعات من و مرور در خیابان تردد کنید از دستورات و علائم مقامات ارتش و پلیس اطاعت کرده و مطابق دستورالعمل آنها رفتار کنید.

رفت و آمد های اجتماعی (میهمانی ها)

طبق اطلاعات ما برگزاری میهمانی ها مجاز است اما باید به کلانتری محل خود اطلاع دهید. اگر به شما توصیه شد که میهمانی را کنسل کنید، مطابق توصیه عمل کنید.
برنامه میهمانی ها را به گونه‌ای تنظیم کنید که مهمانان فرصت کافی برای رسیدن به خانه پیش از شروع زمان منع رفت و آمد داشته باشند. به عنوان یک قانون عمومی مهمانی ها باید بین ساعت ۹:۳۰ تا ۹:۴۰ شب خاتمه می یابد.
چنانچه یکی از میهمانان زمان را از دست داد و احتمال قوی وجود داشته نتواند پیش از آغاز زمان منع عبور و مرور به خانه خود برسد آمادگی داشته باشید که ترتیبات دیگری اتخاذ نمایید. ( اقامت شبانه)

برنامه پروازها

خطوط هوایی در حال اتخاذ ترتیبات خاصی هستند تا مسافران ای را که بعد از ساعت منع عبور و مرور یا اندکی قبل از آن به فرودگاه می رسند تا شهر منتقل کنند. مقامات حکومت نظامی تمایل ندارند که از مسافران در فرودگاه استقبال شود یا بدرقه کنندگان تا فرودگاه آنها را همراهی کنند.
چنانچه دوستان یا شرکای تجاری شما بعد از ساعت منع عبور و مرور به فرودگاه خواهند رسید از خطوط هوایی درمورد ترتیبات اتخاذ شده اطلاعات حاصل کنید.
بسیاری از خطوط هوایی برنامه پرواز خود را به ساعت های غیر حکومت نظامی تغییر داده یا تغییر خواهند داد. در صورتی که برنامه ای برای خروج از تهران دارید یا آیا قرار است از کسی استقبال کنید برنامه پرواز را با خطوط هوایی چک کنید.

فوریت های پزشکی

مقامات حکومت نظامی اعلام کردند که شما می توانید برای فوریت های پزشکی مثلاً دریافت آمبولانس به همراه اسکورت، با شماره ۱۲۳ تماس حاصل کنید. به یاد داشته باشید که بیشتر این تماس ها را یک نفر فارسی زبان پاسخ خواهد داد. چنانچه نیاز به دستیار زبان فارسی دارید در طی ساعات کاری با اداره امنیت سفارت آمریکا (داخلیهای ۱۱۴۵ و ۱۱۵۸) و در غیر ساعت های اداری با گارد نیروی دریایی تماس حاصل کنید.

عکاسی

هیچ تصویری نباید از پرسنل نظامی، تجهیزات،تظاهرات یا هر چیز دیگری که ممکن است با مخالفت مقامات حکومت نظامی روبرو شود، تهیه گردد.

 

1


2

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


آخرین اسناد