موزه لوورِ پمپ بنزین!

يکشنبه بیست و سوم تير ماه 1398موزه لوورِ پمپ بنزین!

یکی از بازدیدکنندگان از موزه پمپ‌بنزین دروازه دولت تهران، با ارسال یادداشتی از تلاش هاي دلسوزانه ریاست موزه پمپ‌بنزین دروازه دولت تهران به منظور معرفی اثربخش یکی از قدیمی‌ترین جایگاه‌های عرضه سوخت پایتخت تقدیر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پترومیوزیم، کیومرث خزایی، تیمسار بازنشسته، دوشنبه شب هفته گذشته (هفدهم تیر ماه) از نخستین موزه نفت پایتخت دیدار کرد.

خزایی که در این دیدار مورد استقبال کارشناسان موزه بخصوص خانم مریم اسماعیلی، رئیس موزه پمپ‌بنزین دروازه دولت تهران قرار گرفت، پس از اتمام بازدید، در تقدیر از تلاش‌های صورت ‌گرفته در حفظ آثار و میراث صنعت نفت، یادداشتی را در اختیار مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت قرار داده که به دلیل شیوه نگارش به سبک دوره قاجار و بهره‌گیری از ادبیاتی طنزآميز، نشر آن را خالی از لطف ندیدیم. متن این یادداشت به شرح زیر است:

نمایی از موزه دروازه دولت

من حیث‌المجموع پنجاه. اگر مثل کسبه‌ امروزی بی‌انصافی بفرماییم؛ شصت کیلو باشد که نیست. ریزه و تر و فرز، انگار خدا خلقش کرده که ما مردم، دروازه دولت و تاریخش و هذا تاریخ سومین پمپ‌بنزین ایران را فراموش نکنیم.

هرچه سبک سنگین می‌فرماییم، قامتش قد به این کار نمی‌دهد. اما این ریزی قامت را به بلندی همت متصل، محشر درست کرده . انگار داریم در سفر فرنگ در معیت اتابک امین‌السلطان جلوی موزه‌ "لموزه‌ها" طی طریق و حظ دقیق می‌فرماییم. مثل فنچ توضیح می‌دهد که وضوحاً درک‌مان بشود که چه شاهکاری کرده.

خانم «مریم اسماعیلی» را می‌فرماییم که دروازه دولت را به رونق عهود سلطنت همایونی‌مان برگردانده، خودش یه لوبور، لوووور، لبو، لبوبو، خلاصه... یک موزه درست کرده است قد همین لوو... نمی‌دانیم چه.

زیبایی را تکمیلاً مکمل تاریخ کرده، کمال وجاهت را کاملا در یک پرده، نمایش داده است. جل‌الخالق! بعد عده‌ ای جاهل به این موجود قویه‌ عظیمه «جماعت نسوان» می‌گویند ضعیفه. خود بلاهت‌زده‌شان ضعیفه‌اند. مثالاً، اجمال فرمودیم .

موزه پمپ بنزين دروازه دولت

غرض از اطاله‌ کلام و سَیّاله‌ قِلام «قلم‌ها» معرفی این موزه است به آحاد مملکت محروسه‌مان که بروند تفرجاً تفریح این مجموعه‌ی جلیله را ادراک کنند. وجود شریف همایونی‌مان که اغلب موزه‌های شهیره‌ عالم را منظور نظر کرده و گشته‌ایم، چنان مکیف شدیم که اگر وضع فعلیه نبود، همان وسط مع‌البشکن، دو سه تا حرکت موزونه هم می‌فرمودیم.

خدا طول عمرمان بدهد به جهت دیدارهای مثیله که به مثال تمثیل‌العین، حریف امثال فرنگی و اتارونیه و روس هستند. تمه.

قلم قلیمه و صبور حلیمه‌مان مستدام. ملت به کام.