شنبه بیست و چهارم خرداد ماه 1399 نمايش میراث کهن سوخت رسانی در موزه بنزین خانه آبادان

به گزارش پايگاه اطلاع رساني پتروميوزيم ، جایگاه سوخت آبادان به استناد برخى سوابق به عنوان نخستین جایگاه سوخت در ایران در سال 1306 شمسی (1927 میلادی) در مرکز شهر آبادان  احداث شد. این مکان ابتدا جهت توزیع و فروش نفت سفید مورد استفاده قرار می گرفت و حلب های پرشده از مواد نفتی در آن به فروش می رسید.
با گذشت زمان و با ورود اتومبیل، این جایگاه به پمپ بنزین تبدیل شد. هنگام سوخت گیری در این پمپ بنزین، ابتدا فرآورده های نفتی که در مخازن پرچ شده نگهداری می شد با استفاده از تلمبه های دستی به ظروف پیمانه ای منتقل مى شد و سپس بر اساس نیاز هر مصرف کننده، سوخت به وی تحویل داده می شد.
پس از موافقت وزیر با راه اندازی موزه های نفت در آبادان، این مکان جزو اولویت های صنعت نفت برای موزه شدن قرار گرفت. در همین راستا فاز مطالعاتی و پژوهشی این پروژه و به موازات آن شناسایی و گردآوری اشیا و اسناد قدیمی مرتبط در سراسر کشور به ویژه مناطق عملیاتی نفتی آغاز و در دی ماه سال 1394، موزه بنزین خانه آبادان وارد فاز عمرانی و اجرایی شد و پس از ماه ها کار مستمر و شبانه روزی، این موزه روز سه شنبه 28 بهمن ماه سال 1395 با حضور برخی از مسوولان وزارت نفت و مسوولان استاني و مقامات محلی  شهر آبادان به بهره برداري رسيد. در ادامه بخش هايي از اين موزه را مشاهده مي كنيد .

 

 

عكاس: علي شكاري
 

 

DJI_0002 (Copy)


 

IMG_0408 (Copy)


 

DSC_1695 (Copy)

 


 

Panorama 11 (Copy)


 

IMG_0410 (Copy)

 

 

DSC_2334 (Copy)



IMG_0036 (Copy)



IMG_8138 (Copy)



Panorama 2 (Copy)

 

Panorama 3 (Copy)

 

Panorama 4 (Copy)

 

Panorama 6 (Copy)

 

Panorama 16 (Copy)