در پي بررسي سوابق راكد حفاري توسط كارشناسان موزه هاي نفت

سند اطلاعات فنی چاه شماره یک مسجدسلیمان شناسايي شد

يکشنبه دوازدهم اسفند ماه 1397سند اطلاعات فنی چاه شماره یک مسجدسلیمان شناسايي شد

سند مربوط به اطلاعات فنی چاه شماره یک مسجدسلیمان، نخستین چاه نفتی خاورمیانه، در بازديد كارشناسان موزه هاي نفت از اداره كل حفاري مناطق نفتخيز جنوب شناسايي شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني پتروميوزيم، سند مزبور كه بيش از 200 برگ را شامل مي شود، در پي ماموريت كارشناسان اعزامي به شركت ملي مناطق نفتخيز جنوب و بررسي سوابق راكد واحد آموزش اداره كل حفاري اين شركت، مورد شناسايي قرار گرفت.

اسناد چاه شماره يك

بنا بر همين گزارش، اين سند به زبان انگليسي است و در جلد چوبي صحافي شده و تاريخ توليد آن به سال 1925م. (1305خ.) بازمي گردد كه قدمت آن را به 94 سال مي رساند.

علي سوري، رئیس مرکز اسناد صنعت نفت با تاكيد بر اهميت تاريخي اين سند، مي گويد: "در مورد چاه شماره يك مسجدسليمان، از لحظه رسيدن به نفت، گزارش هاي مختلفي وجود دارد، اما سندي با اين حجم كه حاوي اطلاعات فني باشد، براي نخستين بار است كه كشف مي شود."

اسناد فني چاه شماره يك

به گفته وي، اين سند كه در نوع خود منحصر به فرد بوده و واجد ارزش تاريخي بسيار است، در فضاي باز و بدون برخورداري از استانداردهاي حفاظتي لازم نگهداري مي شود. از اين رو در معرض آسیب­ های ­محیطی قرار دارد و برخي از برگ ها، دچار خوردگی و پارگي لبه ها شده است.

به گفته سوري اين سند آرشیوی، پس از انتقال به مركز اسناد نفت، در مخازن ويژه و با دمای ثابت 18 تا 22 درجة سانتیگراد، رطوبت کم، نور مناسب، محیط فاقد ریزگرد، قارچ، کپک و سترون، با حفاظت فیزکی خاص، نگهداری خواهد شد تا از هر گونه گزند و حادثه احتمالي درامان باشد.

رئیس مرکز اسناد صنعت نفت همچنين از انتشار اطلاعات بيشتر در مورد اين سند، پس از ترجمه و مطالعه آن خبر داد.