بازدید شهردار منطقه ۱۲ از موزه پمپ‌بنزین دروازه دولت

جمعه پنجم آبان ماه 1402 بازدید شهردار منطقه ۱۲ از موزه پمپ‌بنزین دروازه دولت

به گزارش مدیریت مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت، وحیدرضا انارکی محمدی، شهردار منطقه ۱۲ تهران امروز (جمعه، پنجم آبان‌ماه) با همراهی حسین شاملی، مدیرمرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت ازبخش‌های ۱۰ گانه موزه پمپ بنزین دروازه دولت بازدید کرد.

وحیدرضا انارکی محمدی و حسین شاملی در جریان این بازدید بر ضرورت گسترش همکاری فرهنگی و گردشگری شهرداری منطقه ۱۲ تهران و مدیریت مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت تأکید و از امضای تفاهم‌نامه مشترک حمایت کردند.

منطقه ۱۲ تهران از جمله منطقه‌هایی است که بیشتر محله‌های قدیمی و کهن تهران را در خود جای داده و دارای بیش از 300 اثر تاریخی است که درصد قابل توجهی از آنها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند.

وحیدرضا انارکی محمدی همچنین در جریان این بازدید بر درآمدزایی و استقلال مالی موزه‌ها تأکید و حمایت همه‌جانبه شهرداری را برای دسترسی به این هدف اعلام کرد.

جايگاه سوخت شماره 6 يا همان پمپ بنزين دروازه دولت تهران در سال‌هاي پاياني دهه 1310 هجري شمسي مقارن با دوره پهلوی اول، از سوی شركت نفت انگليس و ايران برای توزيع فرآورده‌های نفتی همچون نفت سفيد، بنزين و امشی احداث شد.

قطعه نخست این جایگاه در دهه 1317 از سوی شاهرخ پسر کیخسرو نماینده زرتشتیان در مجلس و قطعه دوم از سوی مصطفی فاتح در دهه 1319 برای شركت نفت انگليس و ايران خریداری شده است. فعالیت این جایگاه در دهه 1320 شروع و تا سال 1372-1371 ادامه داشته است، با ساخته شدن مترو دروازده‌ دولت فعالیت این جایگاه متوقف شد.

اين جايگاه كه سال‌ها به صورت متروكه رها شده بود، پس از شروع فعاليت مديريت مركز اسناد و موزه‌های صنعت نفت در دستور كار موزه‌شدن قرار گرفت و در تيرماه سال 1398 افتتاح شد. این جایگاه تنها جایگاهی است که بنایش دست نخورده باقی مانده است.

این موزه به ۱۰ قسمت تقسیم شده است، سه قسمت داخلی و هفت قسمت بیرونی. قسمت‌های بیرونی شامل، بخش سوخت‌رسانی به جایگاه، بخش مخازن و گردش سوخت در جایگاه، بخش معرفی انواع دستگاه‌های پمپ‌بنزین، بخش مرکزی و سکوهای سوخت‌رسانی به خودروها، بخش معماری و سازه، بخش امنیت و آتش‌نشانی و اتاقک فروش (شعبه نفت) می‌شود.

هريک از بخش‌های اين موزه به موضوعات مختلفی اعم از تاريخچه محله دروازه دولت، نحوه شكل‌گيری و فعاليت جايگاه پرداخته شده است و همچنين عكس‌ها، اسناد، نقشه‌ها و فيلم‌های تاريخی مرتبط با اين مكان، نمونه اشيای مربوط به توزيع، حمل و تخليه سوخت و نمونه دستگاه‌های پمپ بنزين در اين موزه به نمايش درآمده‌اند.

اين جايگاه مردادماه سال 1393 به شماره 31711 در فهرست آثار ملی وزارت ميراث فرهنگی، گردشگری و صنايع دستی به ثبت ملی رسيده است.