رشد ۶۵ درصدی بازدید از موزه کارآموزان در دی‌ماه

سه شنبه دهم بهمن ماه 1402 رشد ۶۵ درصدی بازدید از موزه کارآموزان در دی‌ماه

به گزارش مدیریت مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت، بازدید از موزه کارآموزان آبادان به‌عنوان یکی از موزه‌های هفتگانه صنعت نفت در دی‌ماه نسبت به ماه‌گذشته (آذرماه) حدود ۶۵ درصد افزایش یافته است. 

دانش‌آموزان حدود نیمی از یک هزار و سه بازدیدکننده از موزه کارآموزان را در دی‌ماه به خود اختصاص دادند.

آموزشگاه حرفه‌ای آبادان در سال 1312 خورشيدی (1933ميلادی) تأسيس شد. این آموزشگاه محل آموزش کارگران پالایشگاه نفت آبادان بود که در آن مهارت‌های لازم مانند برق، مكانيک و فرآیند پالایش به کارگران و نیروها آموزش داده می‌شد. دوره کارآموزی در ابتدا پنج ساله و سپس با تغییر سیستم آموزشی چهارساله شد. از این سال‌ها به ترتیب در دوره اول سه و در دوره دوم دو سال در آموزشگاه و باقی دوره در پالایشگاه و بعدها در عملیات غیر صنعتی گذرانده می‌شد. از ابتدای دهه چهل شمسی کارگاه‌ها به‌عنوان فضای کارگاهی هنرستان فنی نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت.

ساختمان کارگاه کارآموزان با مجموعه کلاس‌های آموزشی آن، سال‌ها فضای اصلی آموزشی صنعت نفت در آبادان بودند. در سال 1356 باتوجه به هزینه بالاي اداره کارآموزان، فرسودگی ساختمان‌ها و دستگاه‌های آن، پیشرفت فناوری صنعت نفت و همچنین افزايش قشر تحصیل کرده و جویای کار، به دستور مسئولان شرکت ملی نفت وقت، ادامه فعاليت آموزشی در كارآموزان به صلاح نبود و جذب کارآموز ممنوع شد.

با پیروزی انقلاب، مقرر شد جذب کارآموزان به همان روال گذشته از مهر ماه 1359 آغاز شود اما با شروع جنگ این طرح نیز به حالت تعلیق در آمد. پس از پایان جنگ و شروع بازسازی شهر، آموزشگاه به‌عنوان یکی از نمادهای شهر آبادان مورد توجه قرار گرفت و دوباره کار خود را آغاز کرد اما پس از قطع زنجیره آموزش مبتنی بر آموزش قبل از استخدام، کمتر از 10 دوره، کارآموز جذب كرد و در نهایت در سال 79 به کار خود پایان داد.

در میانه دهه 80 موضوع موزه‌ای شدن اين آموزشگاه مطرح و در نهایت در سال 92 به‌عنوان بخشی از طرح موزه‌های صنعت نفت در دستور کار قرار گرفت. در واقع در موزه كارآموزان تلاش براي خودكفايی و حركت به سوی استقلال‌خواهی به نمايش گذاشته شده است. شاهد اين مدعا حضور پررنگ اين مركز و دانش‌آموختگان آن درجريان نهضت ملی شدن نفت و انقلاب اسلامی است. اتاق‌های پنج‌گانه، محوطه و كارگاه‌های بخش‌های تشكيل‌دهنده اين موزه را تشكيل می‌دهند.