بازدید روزانه بیش از ۳ هزار نفر از موزه‌های صنعت نفت

دوشنبه ششم فروردين ماه 1403 بازدید روزانه بیش از ۳ هزار نفر از موزه‌های صنعت نفت

به گزارش مدیریت مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت، موزه‌های هفت‌گانه صنعت نفت در شهرهای سبزوار، مسجدسلیمان، آبادان (۲ موزه)، تهران، کرمان و محمودآباد در پنج روز نخست سال ۱۴۰۳ روزانه میزبان بیش از ۳ هزار بازدیدکننده بودند.

در هر یک از موزه‌های صنعت نفت بخشی از تاریخ این صنعت ۱۱۵ ساله به نمایش درآمده است که شگفتی بازدیدکنندگان را به همراه داشته است.

چاه شماره یک مسجد سلیمان: فوران نفت از فراز دکل چاه شماره یک در میدان نفتون (سال ۱۲۸۷)، شهری که بعدها مسجدسلیمان نام گرفت، آغاز عصر نفت در ایران و خارمیانه بود، از این رو فضای بازسازی موجود در محوطه قدیمی این چاه میراث صنعتی مهم و ارزشمند ایران و جهان محسوب می‌شود.

صنعت پخش سبزوار: نخستین موزه صنعت نفت ايران (پيش از تشکیل مدیریت مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت) صنعت پخش سبزوار است که در سال‌های میانی دهه ۱۳۸۰ در این شهرستان راه‌اندازی شد.این موزه که جایگاه پخش بنزین و فرآورده‌های نفتی بود، ابتدا با عنوان ساختمان شرکت ملی نفت انگلیس و ایران شناخته می‌شد که پس از ملی شدن صنعت نفت در سال ۱۳۲۹ به ساختمان شرکت ملی نفت ایران تغییر نام داد.

بنزین‌خانه آبادان: جایگاه سوخت آبادان به استناد برخى سوابق به‌عنوان نخستین جایگاه سوخت در ایران در سال ۱۳۰۶ شمسی ( ۱۹۲۷ میلادی) در مرکز شهر آبادان  احداث شد. این مکان ابتدا برای توزیع و فروش نفت سفید مورد استفاده قرار می‌گرفت و حلب‌های پرشده از مواد نفتی در آن به فروش می‌رسید. موزه بنزین‌خانه آبادان نخسین موزه از طرح موزه‌های صنعت نفت است که در سال ۱۳۹۵ گشایش یافت.

کارآموزان آبادان: «موزه كارآموزان آبادان» دومين موزه از طرح موزه‌هاي صنعت نفت، در محل آموزشگاه حرفه ای آبادان، سال ۱۳۹۷ گشايش يافته است. آموزشگاه حرفه‌اي آبادان در سال ۱۳۱۲خورشيدي (۱۹۳۳ ميلادي) تأسيس شد. ساختمان اين آموزشگاه پس از مرمت و بازسازي و بازيابي اسناد مربوط به آن، در معرض بازديد عموم قرار گرفته است.

دروازه دولت تهران:جايگاه سوخت شماره ۶ يا همان پمپ بنزين دروازه دولت تهران در سال‌هاي پاياني دهه ۱۳۱۰ هجري شمسي مقارن با دوره پهلوي اول، از سوی شركت نفت انگليس و ايران برای توزيع فرآورده‌هاي نفتي همچون نفت سفيد، بنزين و امشي احداث شد. این جایگاه در سال ۱۳۹۸ به عنوان یکی از موزه‌های صنعت نفت فعالیتش را آغاز کرد.

نفت‌سوزهای کرمان: موزه نفت‌سوزهای کرمان پنجمین موزه از موزه‌های صنعت نفت و نخستین موزه صنعتی- اجتماعی کشور به شمار می‌رود که در عمارت کنسولگری قدیمی انگلیس راه‌اندازی و سال ۱۳۹۹ با عنوان موزه نفت‌سوزها مورد بهره‌برداری رسمی قرار گرفت. این عمارت از سوی سیدابوالحسن‌خان بیگی (حاکم وقت کرمان در دوره زندیه) ساخته شد و در دوران پس از زندیه سال‌ها مقر مأموران انگلیس در شرق ایران و از جمله مقر فرماندهی پلیس جنوب ایران بود.

موزه میراث صنعت نفت محمودآباد: این موزه به عنوان هفتمین موزه صنعت نفت در سال ۱۴۰۲ به صورت رسمی گشایش یافت. در موزه میراث صنعت نفت محمودآباد اسناد در هشت بخش اکتشاف، قراردادهای تاریخی نفت، کمک های اجتماعی شرکت ملی نفت ایران، دفاع مقدس، اسناد پرسنلی کارگری آبادان، کارمندی آبادان، اسناد مالکیت موزه‌های دایر شده نفت و اسناد موقعیت های نفتی ثبت شده در فهرست آثار ملی در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است.