تاریخ صنعت نفت را در مسجدسلیمان ببینید

سه شنبه هفتم فروردين ماه 1403تاریخ صنعت نفت را در مسجدسلیمان ببینید

به گزارش مدیریت مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت به نقل از شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان، نخستین چاه نفت خاورمیانه و ایران در تعطیلات نوروز آماده بازدید میهمانان و علاقمندان به تاریخ صنعت نفت  است.

با هماهنگي‌هاي انجام شده بازديد ميهمانان و علاقه‌مندان از تأسيسات پارک موزه صنعت نفت در این شهر از ساعت ۸ تا ۲۰ هر روز امکان‌پذیر است.

با توجه به ثمر رسيدن نخستین چاه نفت خاورميانه و ايران در  ۱۱۵ سال پيش در مسجدسليمان و شکل‌گیری کارخانه‌ها و تأسیسات مختلف در آن زمان، بازدید از چاه نفت شماره یک، موضوع مناسبی برای بازديد ميهمانان نوروزي و علاقه‌مندان به آشنایی با نحوه تولید نفت است تا با تاريخ صنعت اول كشور آشنا شوند.

نخستین چاه نفت خاورميانه و ايران پنجم خردادماه  ۱۲۸۷ خورشيدي در عمق ۳۶۰ متری در مسجدسليمان به ثمر نشست. با کشف نفت، تأسیسات وابسته به آن از قبیل نخستین پالایشگاه، نخستین کارخانه گوگرد سازی،  نخستین کارخانه تقطیر و نخستین نیروگاه حرارتی تولید برق خاورمیانه در مسجدسلیمان احداث شد.

با رسمی شدن فعالیت‌های صنعت نفت در مسجد سلیمان بسياری از امكانات رفاهی كشور و خاورميانه نظیر راه‌آهن، جاده آسفالته، سيستم آب شرب ۲۴ ساعته، شبكه جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب، استاديوم فوتبال، باشگاه گلف، سالن آمفی‌تئاتر، باشگاه بيليارد، باشگاه بولينگ، زمين تنيس،‌ کارتینگ، سینما روباز، استخر روباز و بسياري ديگر از نخستین‌ها در اين شهر ايجاد شد.

شهر مسجدسليمان در ۱۲۵ كيلومتري شمال شرقی اهواز و در كوهپايه‌های كوه‌های زاگرس و در مجاورت رودخانه خروشان كارون و دریاچه سدهای مسجدسلیمان و گتوند قرار دارد و بواسطه وجود رودخانه‌هاي متعدد فصلی دارای  بهاری سرسبز همراه با رويش گل‌های رنگارنگ و هوايی لطيف و  فرحبخش است.

IMG_20240323_105215