عسلویه از زمین خاکی تا تمدن صنعتی

شنبه بیست و دوم ارديبهشت ماه 1403عسلویه از زمین خاکی تا تمدن صنعتی

به گزارش مدیریت مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت، محمدجواد شمس، مدیرعامل گروه اویک امروز (شنبه، ۲۲ اردیبهشت‌ماه) از غرفه این مدیریت در نمایشگاه بین‌المللی نفت بازدید کرد.

وی در جریان این بازدید ضمن تأکید بر حفظ میراث صنعت نفت، ثبت تاریخ پارس‌جنوبی را یک ضرورت دانست و گفت: وقتی نخستین بار به عسلویه رفتم آنجا فقط یک زمین خاکی بود اما اکنون تمدن صنعتی در این شهر شکل گرفته است.

مدیرعامل گروه اویک تصریح کرد: برای تبدیل عسلویه به یک تمدن بزرگ صنعتی افراد زیادی زحمت کشیدند.

حسین شاملی، مدیر مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت نیز در جریان این بازدید از صنعت گاز و پارس‌جنوبی به‌عنوان یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی نام برد و گفت: تدوین تاریخ شفاهی این صنعت می‌تواند راهگشای آینده باشد.

مدیریت مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت در نمایشگاه امسال، ضمن نمایش مهمترین رویدادهای صنعت نفت در ۱۱۵ سال اخیر، از امضای قراردادهای دارسی تا امضای قرارداد توسعه یکپارچه میدان آزادگان، بخشی از اسناد خط لوله مشترک نفت ایران و اسرائیل موسوم به الات - اشکلون و اسناد اورجینال مربوط به سادات قیری و شرکت دارسی مربوط به سال ۱۲۸۵ و اسناد مربوط به ثبت اطلاعات حفاری موقعیت B5 مسجدسلیمان مربوط به سال ۱۲۸۸ را  به نمایش گذاشته است.

مدیریت مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت همچنین در نمایشگاه امسال عکس‌هایی از هشت موزه و نمایشگاه دائمی صنعت نفت در شهرهای مسجدسلیمان، سبزوار، آبادان (۲)، تهران (۲)، کرمان و محمودآباد را در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده است.

بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ۱۹ اردیبهشت‌ماه آغاز به‌کار کرد و امروز (۲۲ اردیبهشت‌ماه) به‌کار خود پایان داد.