ردپای نفت در تمام بخش‌های کشور

دوشنبه هفتم خرداد ماه 1403ردپای نفت در تمام بخش‌های کشور

به گزارش مدیریت مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت به نقل از ایران آنلاین، حسین شاملی، مدیر مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت با بیان اینکه هویت صنعت نفت در بین کارکنان و مدیران این صنعت به‌خصوص وزیر نفت از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار کرد: این هویت نمایشگر بخشی از  رویدادهای اقتصادی، سیاسی، مذهبی و انقلابی و حتی غیرتی کارکنان صنعت نفت در ۱۱۶ سال گذشته است که موضوع جنگ تحمیلی و تحریم‌ها نیز در آن دیده می‌شود.

وی تصریح کرد: در هر موضوعی که ورود می‌کنیم، می‌بینیم که ردپایی از نفت در آن وجود دارد. این موضوع در منطقه خوزستان یا شهر مسجد سلیمان بسیار نمود دارد و یا شهر آبادان که تأسیسش بر پایه پیداش نفت بود.

مدیر مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت عنوان کرد: شرکت ملی نفت در دنیا شرکتی شناخته شده است که این موضوع نشان‌دهنده عظمت صنعت نفت ایران و در مرتبه‌ای بالاتر نمایانگر عظمت ملت ایران است. ملتی که در مقاطع مختلف، هم در کشور و هم در جهان به‌واسطه موقعیت اقتصادی و جغرافیایی تأثیرگذاری مستقیمی را بر امور داشته‌اند.

مقاطع تاریخی نفت ایران

شاملی با بیان اینکه ما دو مقطع را در تاریخ نفت داریم که سوای بحث پیدایش نفت در ایران به صورت صنعتی و توسعه آن، ملت نقش پررنگ را در آن ایفا کرده اند، گفت: یک مقطع مربوط به سال ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۲ می‌شود که طی آن ملی شدن صنعت نفت به وقوع پیوست و شرکت‌های خارجی و کارشناسان از ایران رفتند و در پی آن تحریم‌های شدیدی علیه ملت ایران اعمال شد. در آن برهه زمانی با مقاومتی که در صنعت نفت شکل گرفت ملت ایران سرافرازانه از تهدیدات خارج شدند.

وی ادامه داد: مقطع دوم صنعت نفت مربوط به انقلاب سال ۱۳۵۷  است که پس از آن شاهد شکوفایی صنعت نفت در قسمت‌های پایین‌دستی و بالا دستی بودیم. یعنی در تولید گاز  ما به رقم  یک میلیارد متر مکعب در روز رسیدیم که  بی‌سابقه است.

مدیر مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت افزود: در شرایط تحریم در تولید محصولات پتروشیمی به ظرفیتی بیش از ۱۰۰ میلیون تن در سال رسیدیم که قبل از انقلاب ظرفیت تولیدی ما در این بخش بیشتر از دو میلیون تن نبود. در صنایع پالایشی هم ما به مرحله خودکفایی ۸۷ تا ۹۰ درصدی در تولید تجهیزات پالایشی و تجهیزات بالادستی رسیده‌ایم.

۱۲ میلیون برگ تاریخی در صنعت نفت

شاملی با بیان اینکه اگر به شئونات مختلف سیاسی و اقتصادی فعلی کشور نگاهی بیاندازیم می‌بینیم که مهمترین موضوع در کشور همچنان نفت است، اظهار کرد: بر اساس این اهمیت است که مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت به دستور مقام عالی وزارت احیا و مأموریت ثبت و ضبط تاریخ صنعت نفت و تبادلات اسنادی با دیگر مراکز اسنادی کشور به آن سپرده شد.

وی گفت: هم اکنون در مرکز اسناد صنعت نفت حدود ۱۲ میلیون برگ سند تاریخی موجود است که پیش‌بینی می‌شود این عدد با جمع‌آوری کل اسناد نفت به بیش از ۲۵ میلیون برگ برسد.

شاملی با یادآوری اینکه بیش از ۹ هزار شیء واجد شرایط میراثی و بیش از ۱۱۴ بنای ثبت آثار ملی در مجموعه صنعت نفت وجود دارد، افزود: همچنین بیش از ۷۰۰ بنای واجد ثبت شرایط میراثی که هر کدامشان به تنهایی یک تاریخ به حساب می‌آیند در این صنعت دیده می‌شوند. برای مثال پالایشگاه آبادان با ۱۰۵ سال قدمت هویت پایین‌دستی و توسعه صنعت پالایشگاهی کشور به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: توسعه میادین نفتی در ایران از حدود سال ۱۲۸۷ آغاز و در طول ۱۱۶ سال حدود ۱۰۵ میدان نفتی در ایران کشف شد.

مدیر مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت با بیان اینکه بر اساس تکالیفی که در برنامه‌های چهارم، پنجم و ششم توسعه دیده شده دستگاه‌هایی که اماکن و اسنادی تاریخی را در اختیار دارند موظف‌اند تا در حفظ، نگهداری و مرمت آنها اهتمام داشته باشند، گفت:  بر این اساس مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت هم با توجه به اینکه صنعت نفت در تمام عرصه‌های کشور پیشرو است در این موضوع نیز پیشرو عمل کرده و طی چند سال گذشته الهام‌بخش بین دستگاه‌های دولتی و خصوصی بوده است و در جمع‌آوری اسناد و اشیاء تاریخی توانسته رتبه نخست را در کشور به دست آورد.