الکترولوکس؛ شعله‌ای که یخ می‌زند

چهارشنبه بیستم تير ماه 1403الکترولوکس؛ شعله‌ای که یخ می‌زند

به گزارش مدیریت مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت، چگونه شعله می‌تواند منجر به خنک‌سازی شود؟ مهتاب سیدی، موزه‌دار موزه نفت‌سوزهای‌ کرمان نوشته است:

«یک اختراع مبتکرانه از سوی دو دانشجوی استکهلم تبدیل به نخستین وسیله آشپزخانه الکترولوکس و پرفروش‌ترین محصول جهانی شد. شعار تبلیغاتی مبتکرانه و متناقض الکترولوکس، که به این موضوع اشاره می‌کند که چگونه شعله می‌تواند منجر به خنک‌سازی شود، جهان را به خود جلب کرد.

در اوایل دهه ۱۹۲۰، یخچال‌ها در ایالات‌متحده محبوب شدند. در سال ۱۹۲۲، بالتزار فون پلاتن و کارل مونترز دانشجوی مهندسی عمران در موسسه سلطنتی فناوری در استکهلم بودند که در حین کار روی یک پروژه امتحانی، آنها یک کابینت خنک‌کننده برای مواد غذایی اختراع و توسعه دادند: یخچال جذب گاز.

دیگران قبل از آنها این اختراع را آزمایش کرده بودند، اما آنها موفق شدند یخچالی بسازند که واقعا کارآمد باشد. بسیاری از دانشمندان روی تبرید کار می‌کردند، اما چیزی که این یخچال را متفاوت می‌کرد این بود که از یک منبع گرما برای هدایت فرآیند خنک‌سازی استفاده می‌کرد.

نخستین یخچال Electrolux یک دستگاه خنک‌کننده بود که گرما را از طریق فرآیند جذب به سرما تبدیل می‌کرد، یخچال مدل D می‌توانست با برق، گاز یا نفت‌سفید کار کند. همچنین به یک منبع آب و یک زهکش نیاز داشت. محیط خنک‌کننده آمونیاک بود که بر خلاف سایر مواد خنک‌کننده مورد استفاده در آن زمان مستعد انفجار تحت‌ فشار نبود.»

IMG_2142