نقش کلیدی پژوهشگاه در طراحی مفهومی موزه های صنعت نفت

چهارشنبه پانزدهم بهمن ماه 1393نقش کلیدی پژوهشگاه در طراحی مفهومی موزه های صنعت نفت

پژوهشگاه صنعت نفت در کنار کمک به جمع‏ آوری اشیا و دستگاه‏ های قابل ‏نمایش، اطلاعات، اسناد و فناوری‏ها را به کارگزاران تاسیس موزه ارائه می کند و از این رو، نقشی کلیدی در طراحی مفهومی موزه‌های صنعت نفت دارد.

به گزارش شانا، پژوهشگاه صنعت نفت از برگزاری نشست شورای راهبردی طرح موزه‏ های صنعت نفت به میزبانی پژوهشگاه در هفته گذشته خبر داده و اعلام کرده است: در این نشست، موضوعهایی همچون، مکان احداث موزه، هدف نهایی تاسیس و انتظاری که بازدیدکنندگان از موزه علوم و فناوری نفت دارند، مخاطب ‏شناسی اقشار بازدیدکننده، سطح ارائه اطلاعات، اشیا و مقولات چندرسانه ‏ای در موزه علوم و فناوری نفت و روشارائه مباحث و موضوعها به شکلی جذاب برای مخاطبان بررسی شد.

بر اساس این گزارش، در این نشست در زمینه پیوند دادن مباحث و مفاهیم ارائه ‏شده در موزه با فناوری روز، لزوم داشتن نگاهی نو به تاسیس موزه به جای تکرار تجربه‏ ها و کارهای گذشته و اولویت دادن به آموزش به جای نمایش و عرضه و در کل نقشی که پژوهشگاه صنعت نفت می‏تواند در این فرآیند بر عهده گیرد، بحث و تبادل نظر شد.

انتصاب اعضای شورای راهبردی طرح موزه علوم و فناوری نفت

به منظور تحقق اهداف وزارت نفت در تاسیس موزه نفت ایران و با توجه به نقش مهم پژوهشگاه، به‏ عنوان مرجع فعالیت‏های فناورانه صنعت نفت، اعضای «شورای راهبردی طرح موزه علوم و فناوری نفت» با حکم حمیدرضا کاتوزیان، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت منصوب شده ‏اند.

براساس دیدگاه کلان وزارت نفت، پژوهشگاه نقشی کلیدی در طراحی مفهومی موزه دارد و در کنار کمک به جمع‏ آوری اشیا و دستگاه‏های قابل ‏نمایش، اطلاعات، اسناد و فناوری‏ها را به کارگزاران تاسیس موزه ارائه خواهد کرد تا این علوم و فناوری‏ها به شیوه‏ ای مناسب و در قالب‏هایی متنوع چون فیلم، اسلاید، انیمیشن، ماکت، کتاب و مقولات چندرسانه‏ای در موزه به نمایش گذاشته شوند.

 مقرر است این نشست‏های مشترک تا تهیه گزارش نهایی کار، به‏ صورت هفتگی در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شود.