گامي ديگر براي شكل گيري بخش مخابرات موزه هاي صنعت نفت

تجهيزات قديمي و باارزش در مرکز انتقال نفت قزوین شناسايي شد

يکشنبه بیست و پنجم تير ماه 1396تجهيزات قديمي و باارزش در مرکز انتقال نفت قزوین شناسايي شد

تجهیزات قديمي و بسيار باارزش برقی و مخابراتی در جريان انجام کارهای تعمیراتی و جمع آوری تجهیزات مستعمل ساختمان قدیمی مخابرات شرکت نفت در مركز انتقال و تأسیسات قزوین شناسايي شد.

مهندس سيد احمد موسوي، رئیس نگهداری و تعمیرات انتقال و دیتا در معاونت مخابرات منطقه خطوط لوله و مخابرات تهران، با اعلام اين خبر به سايت موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت ايران، افزود: "در اواخر خرداد ماه امسال گروه تعمیرات مخابرات منطقه خطوط لوله و مخابرات نفت تهران به منظور انجام کارهای تعمیراتی و جمع آوری تجهیزات مستعمل ساختمان قدیمی مخابرات شرکت نفت به مرکز انتقال و تأسیسات قزوین اعزام شد."

به گفته موسوي، در جريان تخلیه ساختمان قدیم مخابرات كه به منظور انجام تعمیرات و بازسازی این ساختمان و بهره برداری دوباره از آن برای کاربری جدید انجام شد، تجهیزات بسيار قديمي و با ارزش برقی و مخابراتی، شناسايي شد که نخستين بار در سال 1336 خورشيدي در شرکت نفت ایران نصب و راه اندازی شده بود.

تجهيزات مخابراتي (2)

وي با تاكيد بر اين كه اين تجهيزات اطلاعات ارزنده اي را در مورد نخستين سیستم انتقال مخابراتی شرکت نفت، به دست مي دهد، افزود: "از جمله مهم ترين اين تجهيزات مي توان به سیستم انتقال مخابراتی با فناوری لامپ های خلأ الکترونیکی اشاره كرد. اين سيستم تا سال 1348خورشيدي مورد بهره برداری قرار مي گرفت و در این سال با آغاز بهره برداری از نخستین سیستم انتقال مایکروویو ایران، از مدار خارج و جمع آوری شد.

موسوي يادآور شد: "حفظ و نگهداری این دستگاه های با ارزش به همراه سایر دستگاه های مخابراتی قدیمی به بذل توجه ویژه مسئولان مديريت موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت ایران، نياز دارد."

وي همچنين شناسنامه دار کردن و آماده سازی محیط نگهداری استاندارد برای این اشیا را خواستار شد و افزود: این مهم فقط در سایه عنایت ویژه مسئولان موزه صنعت نفت به تجهیزات مخابراتی اين صنعت ممكن مي شود و راه را براي راه اندازي موزه مخابرات صنعت نفت هموار مي كند.

لازم به يادآوري است اين تجهیزات، به جز آن دسته از وسائلي كه حمل آنها به دليل وزن زياد ممكن نبود، برای حفظ و نگهداری به ساختمان قدیم مخابرات ری انتقال داده شده اند.