مدير موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت:

موزه نفت درهاي اين صنعت را به روي مردم مي گشايد

شنبه بیست و یکم مرداد ماه 1396موزه نفت درهاي اين صنعت را به روي مردم مي گشايد

دكتر اكبر نعمت الهي، مدير موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت، صبح امروز در "گردهمايي نمايندگان موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت در صندوق ها و كانون هاي بازنشستگي سراسر كشور" گفت: "موزه نفت درهاي اين صنعت را به روي مردم مي گشايد."

به گزارش پايگاه اطلاع رساني موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت، دكتر نعمت الهي با اشاره به تاريخچه اي مختصري از طرح راه اندازي موزه هاي صنعت نفت، گفت: "اين طرح از اواخر سال 92 شروع شد و در اوايل سال 93 با تصويب آن در وزارت نفت، شكل جدي تري به خود گرفت."

به گفته وي ابتدا قرار بود موزه هاي نفت در سه منطقه، شامل تهران، آبادان و مسجد سليمان راه اندازي شود؛ تهران به دليل مركزيت و اهميت سياسي و اجتماعي آن و شهرهاي آبادان و مسجد سليمان هم هر كدام با توجه ويژگي هاي منحصر به فرد اين شهرها و نقش مهمي كه در صنعت نفت داشته اند.

نعمت الهي با يادآوري اين كه با پيشرفت اين طرح و در جريان كار، تعداد موزه ها افزايش يافت و اماكن، ابنيه و تاسيسات قديمي بيشتري در صنعت نفت به فهرست موزه ها اضافه شد، افزود: "بتدريج شهرها و نقاط بيشتري در صنعت نفت شناسايي شد كه از ارزش و قدمت تاريخي بالایي براي تبديل به موزه برخودار بودند، به نحوي كه امروز طرح ايجاد 24 موزه نفت در سراسر كشور در دست انجام است."

گردهمايي نمايندگان موزه هاي نفت

مدير موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت راه اندازي موزه در 6 نقطه مسجد سليمان، پنج نقطه آبادان، تهران، كرمانشاه، كرمان، مشهد، سبزوار، ساري و .. را از جمله برنامه هاي موزه نفت برشمرد و افزود: "در عمل متوجه شديم كه صنعت نفت با توجه به قدمت صد و اندي ساله آن، آثار بسياري دارد كه متاسفانه تا كنون آن گونه كه بايد مورد توجه قرار نگرفته و در حفظ و نگهداري آنها كوشش كافي به عمل نيامده است."

نعمت الهي، با يادآوري اين كه مديريت موزه ها و اسناد صنعت نفت براي ثبت و ضبط آثار اين صنعت به ياري و همكاري پيشكسوتان و بازنشستگان نفت نياز دارد، افزود: "هدف ما اين اين است كه تا حد ممكن آثاري را كه ارزشمند هستند، اعم از شي، سند يا اماكن و تاسيسات نفتي شناسايي كنيم. برخي از آنها براي تبديل به موزه هاي نفت در دستور كار قرار مي گيرد و در مورد آنهايي كه اين امكان وجود ندارد، تلاش مي كنيم با ثبت آنها، به حفظ و نگهداري شان كمك كنيم."

مدير موزه هاي نفت همچنين يادآور شد كه تا به امروز104 نقطه در صنعت نفت به ثبت سازمان ميراث فرهنگي رسيده است و اين روند با شناسايي مكان هاي بيشتر در نقاط مختلف ايران، همچنان ادامه دارد.

به گفته وي بردن صنعت نفت به ميان مردم، حتي مردمي كه فعاليت هاي و تاسيسات نفتي در نزديكي آنها قرار دارد، اما از ماهيت اين صنعت بي خبر هستند، از جمله اهداف موزه نفت است. وي اظهار اميدواري كرد كه موزه هاي نفت كمك كند تا درهاي اين صنعت به روي مردم باز شود.

دكتر نعمت الهي با اشاره به افتتاح موزه بنزين خانه آبادان، به عنوان نخستين موزه از طرح موزه هاي نفت در سال گذشته، افزود: اميدواريم با افتتاح دو موزه ديگر، يعني موزه كارآموزان آبادان (آموزشگاه فني) و موزه بنزين خانه دروازه دولت در تهران در سال جاري تعداد موزه هاي راه اندازي شده نفت در كشور به سه مورد برسد.

در جريان اين نشست همچنين پيشكسوتان حاضر به بيان نظرات، پيشنهادات و ديدگاه هاي خود در مورد راه اندازي موزه هاي نفت و تبادل نظر با مدير موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت پرداختند.

يادآوري مي شود، گردهمايي دو روزه نمايندگان موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت در صندوق ها و كانون هاي بازنشستگي سراسر كشور، به همت موزه هاي صنعت نفت و صندوق هاي بازنشستگي امروز و فردا در تهران برگزار مي شود.