روايت يك رسانه بين المللي از راه اندازی موزه هاي نفت در ايران

"آرت نیوزپیپر": بناهای نفتی در فهرست میراث فرهنگی ایران جای می گیرند

پنج شنبه بیست و ششم مرداد ماه 1396

"چه كسي مي گويد اشياء واقعي نمي توانند زیبا باشند؟ ايران دو تا از قديمي ترين جایگاه های فروش بنزين خود را در فهرست آثار ملي به ثبت رسانده و اين بناها را به بخشي از موزه های نفت اين كشور تبديل كرده است."

این جملاتی است که "آرت نیوزپیپر" گزارش خود را در مورد راه اندازی موزه های نفت در ایران، با آن آغاز می کند.

در ادامه این گزارش که به نقل از پایگاه اطلاع رسانی موزه ها و اسناد صنعت نفت ایران آمده است، چنین می خوانیم: اما اینها پمپ بنزین های معمولی نیستند. پمپ بنزین شماره چهار که در مرکز شهر تهران بین سال های 1925 تا 41 ساخته شده، با كاشي هاي لعابي روشن و براق و قوس ها و طرح هاي هندسي، نمونه ای از معماري كلاسيك اسلامي است که در برخي از شاخص ترين بناهاي ايران، قابل مشاهده است.

IMG_0069

اشاره این گزارش به جايگاه سوخت شماره چهار در خيابان پانزده خرداد (بوذرجمهری سابق) در تهران است که اخیرا با تلاش های مديريت موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت ايران در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسیده است.

این گزارش سپس به یک جایگاه دیگر سوخت که در آبادان به موزه نفت تبدیل شده، اشاره می کند و یادآور می شود: این پمپ بنزین در شهر آبادان در جنوب ايران و در نزدیکی مرز این کشور با عراق، در ژانويه امسال افتتاح شد. از این موزه براي مستند كردن و حفظ آثار و تجهيزات مربوط به صنعت 100 ساله نفت ايران استفاده می شود و در آن صدها شي، از خودروهاي حمل نفت گرفته تا چراغ هاي نفتي و ظروف حمل فرآورده های نفت، همین طور اسناد و مدارك تاريخي مربوط به صنعت نفت به نمایش گذاشته شده است.

"آرت نیوزپیپر" تاریخ ساخت این موزه را 1927 ذکر می کند و معماری خاص و دکوراسیون هنری آن را نشانی از زیباشناسی انگلیسی ها در آن زمان ذکر می کند و به نقل از وب سایت موزه های نفت، می افزاید: "متاسفانه تعدادي از جايگاه هاي قديمي سوخت، از جمله جايگاه هايي با معماري هاي خاص در طول زمان از ميان رفته يا تغيير كاربري داده اند."

این رسانه همچنین از امیدواری مدیریت موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت برای ثبت بیشتر آثار و ابنیه این صنعت در فهرست آثار فرهنگی و تاریخی خبر می دهد و می افزاید: "چه كسي مي گويد اشياء واقعي نمي توانند زیبا باشند؟ ايران دو تا از قديمي ترين جایگاه های فروش بنزين خود را در فهرست آثار ملي به ثبت رسانده و اين بناها را به بخشي از موزه های نفت اين كشور تبديل كرده است."

لازم به یادآوری است "آرت نيوزپيپر" یک رسانه بین المللی است که به صورت آنلاین و چاپي منتشر می شود و خبرهای هنری و فرهنگی جهان را پوشش می دهد. این رسانه از سال 1990 راه اندازی شده و با حدود خبرنگار 50 خبرنگار در بیش از 30 كشور جهان، از جمله در شهرهای لندن، تورين، نيويورك، پاريس، مسكو، پكن و آتن دارای دفاتر نمایندگی است.