با تکمیل فاز مرمت و بازسازی

مرحله طراحي و چيدمان "موزه بنزین خانه دروازه دولت" آغاز مي شود

چهارشنبه پنجم مهر ماه 1396مرحله طراحي و چيدمان

مشاور مدیر موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت، از آغاز فاز طراحی نمایشی و چیدمان پروژه راه اندازي "موزه بنزین خانه دروازه دولت" خبر داد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت ايران، محمدرضا جواهری، ناظر و مجری پروژه موزه بنزین خانه دروازه دولت با ذکر این مطلب اظهار داشت: "فاز دوم این پروژه شامل عملیات مرمت، بازسازی و استحکام بخشی ساختمان ها، رنگ آمیزی دیوارها، کف سازی، تثبیت، تعویض یا بازسازی آجرها و کاشی های آسیب دیده، بازسازی سایبان فلزی و سکوهای جایگاه مراحل تکمیلی خود را می گذراند."

وی ادامه داد: "از مهم ترین اقدامات صورت گرفته در این مرحله، ساخت دیوارهای محوطه است که آجر و شیشه از مصالح اصلی آن به شمار می روند. آجر چینی این دیوارها رو به پایان است و به زودی و در صورت تامین اعتبار لازم، نصب دیواره های شیشه ای که از جنس شیشه مقاوم و نشکن سکوریت خواهد بود، آغاز می شود."

جواهری در ادامه افزود: "هدف از تعبیه دیوارهای شیشه ای، برقراری ارتباط نزدیک میان مخاطب و موزه و رویت پذیر بودن فضای بیرونی موزه است، ضمن آنکه این پمپ بنزین در بدو تاسیس و نیز تا مدت ها پس از راه اندازی فاقد هرگونه دیوار و حفاظ بوده و با این اقدام سعی شده است تاحدودی اصالت تاریخی این مکان در خاطرها زنده شود."

جواهری اظهار امیدواری کرد باتوجه به پیشرفت 70 درصدی این پروژه، موزه بنزین خانه دروازه دولت تا پایان سال به بهره برداری برسد.

لازم به ذکر است که این پمپ بنزین با نام جایگاه شماره 6 و موسوم به پمپ بنزين دروازه دولت تهران، چندی پیش باتلاش کارشناسان موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيد.

این جایگاه که قدمت آن به دوران پهلوي اول مي رسد، سومين جايگاه سوختي است كه پس از پمپ بنزين قديمي آبادان و جايگاه سوخت شماره چهار در خيابان 15 خرداد (بوذرجمهري سابق) به ثبت مي رسد و به این ترتیب، شمار آثار صنعت نفت در فهرست ميراث تاريخي به 105 مورد مي رسد.

يادآوري مي شود با ثبت بنا، از اين پس هر گونه دخل و تصرف يا اقدام و عملياتي كه به تخريب يا تغيير هويت آن بیانجامد، برابر مقررات مشمول مجازات خواهد بود.