يادگارها و خاطرات مجري طرح احداث پالايشگاه بندرعباس در موزه نفت

سه شنبه هیجدهم مهر ماه 1396يادگارها و خاطرات مجري طرح احداث پالايشگاه بندرعباس در موزه نفت

ابراهيم زمان زاده، مجري طرح احداث پالايشگاه بندرعباس، با حضور در دفتر موزه هاي نفت و اهداي مدارك و اسناد خود به اين موزه، خاطرات ارزشمندي را از دوران خدمت در صنعت نفت، بيان كرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت ايران، نسخه اي از طرح احداث و گزارش عملكرد در پالايشگاه بندرعباس، كتابچه معرفي اين پالايشگاه، لوح هاي تقدير به امضاي مديرعامل شركت پالايش و پخش و مديرعامل شركت پتروپارس، آلبومي از تصاوير دوران خدمت، قاب عكسي از مراسم اهداي لوح تقدير به مجري طرح احداث پالايشگاه بندرعباس در سال 1380 و نسخه هايي از روزنامه هاي وقت كه خبر راه اندازي اين پالايشگاه را منعكس كرده اند، از جمله مداركي است كه زمان زاده به موزه نفت اهدا كرده است.

زمان زاده كه متولد سال 1316 در تهران است، در مورد ورودش به صنعت نفت، مي گويد: "من در رشته مهندسي شيمي در خارج از كشور تحصيل كردم و پس از بازگشت به ايران، به استخدام صنعت نفت درآمدم و در سازمان تازه تاسيس امور مهندسي و ساختمان شركت ملي نفت، مشغول به كار شدم."

زمان زاده روزنامه

وي از فعاليت در سمت مهندس ناظر پالايشگاه شيراز در زمان احداث اين پالايشگاه به عنوان نخستين مسئوليت خود در نفت نام مي برد و مي افزايد: "احداث پالايشگاه شيراز را شركت هاي ايتاليايي انجام مي دادند و من به عنوان مهندس ناظر اين پالايشگاه مشغول به فعاليت شدم و بعد از آن به عنوان هماهنگ كننده طرح احداث دستگاه تقطير پالايشگاه لاوان به اين جزيره اعزام شدم."

زمان زاده سپس با اشاره به احداث پالايشگاه تهران مي گويد: "در زمان احداث پالايشگاه نفت اول و دوم تهران نيز من سمت مهندس ارشد پروژه را داشتم."

وي از پروژه هاي احداث پالايشگاه هاي اصفهان و بندرعباس كه پس از انقلاب اسلامي و به وسيله متخصصان داخل كشور، انجام شد به عنوان مهم ترين فعاليت هاي دوران خدمت خود در صنعت نفت ياد مي كند و مي گويد: "زماني كه من به عنوان مهندس طراحي وارد پروژه پالايشگاه اصفهان شدم، انقلاب شده بود و شركت آمريكايي فلور كه اجراي اين پروژه را بر عهده داشت، در حال ترك ايران بود."

زمان زاده يادداشت

زمان زاده مي افزايد: "بالاخره شركت مزبور پروژه را كاملا رها كرد و رفت و ما مانديم و چهار- پنج نفر از مهندسين كه البته افراد بسيار شايسته و دلسوزي بودند."

وي با اشاره به قسمت هاي ناتمام پالايشگاه اصفهان، از جمله واحد آيزومكس كه واحد بسيار پيچيده اي هم بود، مي گويد: "علاوه بر اينها يكي از اتاق هاي كنترل هم به كلي ايجاد نشده بود و در مجموع شرايط بسيار سختي بود، ضمن اين كه حملات عراق به پالايشگاه آبادان و خسارت ديدن اين پالايشگاه، تكميل پالايشگاه اصفهان را براي كشور بسيار ضروري ساخته بود."

زمان زاده كه با پيشرفت پروژه عظيم پالايشگاه اصفهان به عنوان رئيس امور ساختمان و نصب كارش را ادامه مي دهد، با ياد آوري حملات هواپيماهاي عراقي به اين پالايشگاه، چنين مي گويد: "يادم هست گاهي كه حمله هوايي انجام مي شد، بيشتر از آن كه نگران جان خودمان باشيم، نگران آسيب ديدن تاسيسات پالايشگاه بوديم."

وي ادامه مي دهد: "خوشبختانه علي رغم كمبود امكانات، حملات گاه و بي گاه هواپيماهاي عراقي و مشكلات ديگر كشور، موفق شديم اين پروژه را به ثمر برسانيم و با توفيق خدا پالايشگاه اصفهان به سرانجام رسيد و مورد بهره برداري قرار گرفت."

بندرعباس

زمان زاده از آخرين سمت خود به عنوان مجري طرح احداث پالايشگاه بندرعباس به عنوان يكي از ارزشمندترين كارهايي كه افتخار حضور در آن را داشته است، ياد مي كند و مي افزايد: "پس از بهره برداري از پالايشگاه اصفهان، طرح احداث پالايشگاه 232 هزار بشكه اي بندرعباس در دستور كار قرار گرفت. مراحل طراحي و نظارت اين پالايشگاه به دو شركت ژاپني و ايتاليايي سپرده شد، با اين شرط كه حداكثر استفاده از امكانات داخلي به عمل آيد و شركت هاي طراح ايراني، از جمله شركت مهندسي و ساختمان نفت، كار طراحي را با نظارت شركت هاي ياد شده انجام دهند."

به گفته او در گيرودار اجراي طراحي پالايشگاه بندرعباس بود كه شركت "اويك" (OIEC) كه بعدها به يكي از شركت هاي مهم نفتي كشور تبديل شد، تولد يافت و اجراي برخي از اجزاي اين طرح را بر عهده گرفت. البته وي و همكارانش از ارتباط نزديك و صميمانه اي با شركت هاي مزبور برخوردار بوده و امكانات و تجهيزات فني را دراختيار آنان قرار مي دادند.

مجري طرح احداث پالايشگاه بندرعباس تاكيد مي كند كه عمليات نصب، امور ساختمان و راه اندازي اين پالايشگاه تماما توسط شركت ها و مختصصان ايراني انجام شد.

زمان زاده در مورد راه اندازي موزه هاي نفت مي گويد: "اميدوارم موزه نفت به گونه اي باشد كه وقتي كسي از آن بازديد مي كند، بفهمد كه در اين صنعت خيلي كارها انجام شده و مي تواند انجام شود. خيلي مهم است كه بگويند اين كار يك ايراني است و آن را شركت نفت انجام داده است."