مدیرکل موزه ها و اموال منقول فرهنگي و تاريخي:

ايجاد "موزه هاي نفت" براي توسعه اين صنعت ضروري است

چهارشنبه بیست و ششم مهر ماه 1396ايجاد

مدیرکل موزه ها و اموال منقول فرهنگي و تاريخي، ايجاد موزه ها را از ضرورت هاي توسعه خواند و افزود: "اگر صنعت نفت از فرصتی که موزه ها در اختیار آن می گذارد، استفاده نکند، بی شک نمی تواند مسیر توسعه را پشت سر بگذارد."

دكتر محمدرضا كارگر در گفت و گو با پايگاه اطلاع رساني موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت، با تاکید بر ضرورت تقویت ارتباط متقابل جوامع با یکدیگر براي رسيدن به توسعه و پیشرفت و جایگاه صنعت گردشگری در اين زمينه، گفت: "صنعت گردشگری، امروز، نه به عنوان یک انتخاب، بلکه به عنوان یک ضرورت در دنیا مورد توجه قرار گرفته است. جوامع با انزوا طلبی و قطع رابطه نه تنها به توسعه نمی رسند، بلکه به واپس گرایی کشیده خواهند شد. اگرچه در ظاهر به نظر می آید در امر گردشگری، یک عده گردشگر، اعم از خارجی و داخلی از جایی به جای دیگر می روند، از مكان هايي بازديد مي كنند تا اوقات فراغتشان پرشود و در کنار آن چند شغل جدید هم ایجاد مي شود، اما امروزه گردشگری، پا را از اين فراتر گذاشته و اهدافی را دنبال می کند که اهمیت اقتصادی را در اولویت های بعدی قرار مي دهد."

گفت و گو با كارگر

عضو شورای راهبردی و مشاور مدیرموزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت، در توضیح این مطلب مي افزايد: "آنچه اساس قدرت یک جامعه قلمداد می شود، قضاوت افکار عمومی، تلقی و برداشت مردم از یک جامعه، دین، حکومت یا فرهنگ است. یعنی اگر مردم یک کشور، فرهنگ یک کشور دیگر را تقبیح کنند، مطمئن باشید آن فرهنگ محکوم به نابودی است و برعکس آن نیز صادق است. قدرت از آن کسی نیست که به لحاظ نظامی، سیاسی یا اقتصادی برتری دارد، قدرت از آن جامعه ای است که اغلب مردم جهان، نظر مثبتی به آن دارند به زبان دیگر طرفداران بیشتری دارد."

وي با ذکر این مطلب که مقبولیت و طرفداری افکار عمومی شکل نمی گیرد، مگر اینکه شناختي مثبت به آن جامعه ایجاد شود، تصریح مي كند: "برای اینکه بتوانیم افکار عمومی را تغییر دهیم، باید شرایطی را به وجود بیاوریم که جهان از ما شناختی مثبت پیدا کند و این شناخت به وسیله ایجاد ارتباط متقابل و از طریق تقویت زیرساخت های گردشگری در کشور ایجاد می شود." کارگر خاطر نشان مي سازد: "به مدد این ارتباط، افراد از اقشار مختلف اجتماعی، فرهنگی، علمی، سیاسی و اقتصادی به کشور خواهند آمد و زمینه های لازم برای همکاری و همیاری فراهم شده و بستر های مناسب برای سرمایه گذاری هموار می شود."

كارگر انتقال فرهنگ و زبان را نیز از دیگر نتایج مهم و مثبت فعالیت های گردشگری بر مي شمرد و ضمانت تداوم و رشد این ارتباط را در بهبود زیرساخت های آن مي داند و مي افزايد: "آن چیزی که شهروندان یک شهر و به دنبال آن گردشگران نیاز دارند، شهری عاری از ناهنجاری های صوتی، ترافیکی، زیست محیطی و ..است. امنیت، ترافیک روان، دسترسی آسان به وسایل ارتباطی، وجود هتل های و رستوران های مناسب، مرمت وبازسازی ابنیه های قدیمی، ضابطه و قانون، عناصری است که پایه های این صنعت را مستحکم و زمینه را برای جذب و افزایش تعداد گردشگران داخلی و خارجی فراهم می کند."  

سكوي دريايي در موزه نفت نروژ

مدیرکل موزه ها و اموال منقول فرهنگي و تاريخي، با تاكيد بر نقش موزه ها در تغییر نگرش مردم نسبت به صنعت نفت و کارکنان آن گفت: "صنعت نفت در طولانی مدت موفق نخواهد شد، مگر اینکه بتواند نظر مثبت مردم را به سمت خود جلب نماید. متاسفانه وقتی نام صنعت نفت برده می شود، آن چیزی که در افکار مردم شکل می گیرد، این است که در آمد کشور از این صنعت حاصل می شود و افرادی که در این صنعت مشغول به کار هستند، کار مهم و خاصي انجام نمی دهند، فقط به راحتي نفت را استخراج و صادر می كنند. اگر مردم آگاه شوند که این ماده چه مراحل و فرآیندهایی را باید پشت سر بگذارد تا به دست آنها برسد و اینکه کارکنان اين صنعت چه مشقاتی را در این، راه اعم از اکتشاف، استخراج، پالایش و انتقال آن پشت سر می گذارند و چه خطراتی را در طول سال ها و آن هم در مناطق دور افتاده و صعب العبور و در گرما و سرما، جنگ و تحریم به جان خریده تا خودکفا شوند، شرایط فرق خواهد کرد. چرا كه جامعه تنها با مردمی آگاه به توسعه پایدار می رسد."

کارگر در ادامه به عناصر مهم ایجاد شناخت، از جمله مشاهده و برقراری ارتباط اشاره مي كند و مي افزايد: "مردم چیزی را که خودشان از نزدیک ببینند و لمس کنند بیشتر باور دارند. موزه دری است که به سوی صنعت نفت گشوده خواهد شد. این صنعت به واسطه موزه ها خودش را به مردم می شناساند حتی عناصر و موقعیت هایی را که برای آنها قابل دسترس نیست مانند سکوهای نفتی، تاریخ، بزرگان، مجاهدت ها، نوآوری ها، توانمندی ها و ..."

افتتاح موزه آبادان مجتبی محمدقلی 28 دی 95 (26)

وي در ادامه از موزه ها به عنوان عامل اصلی و اساسی در جذب گردشگر یاد مي كند و ایجاد فضای گفتمانی فرهنگی را مهم ترین دستاور موزه ها مي خواند و مي گويد: "موزه یعنی  دعوت از مردم برای دیدن و یاد گرفتن. موزه ها مخاطبان خاصی را جذب می کنند و این فرصت را برای آنها ایجاد می کنند تا درباره یک موضوع خاص و ویژه با یکدیگر به گفت و گو بنشینند. این افراد می آیند و انتظار دارند با مشاهده موزه بر معلوماتشان افزوده شود."

كارگر همچنين با اشاره به اين كه صنعت نفت تا كنون در کشور ما همیشه یک موضوع سربسته و غیرقابل دسترس برای مردم بوده که تنها جنبه اقتصادی داشته، است، مي افزايد: "شناخت اين صنعت برای مردم جذابیت دارد و از آنجایی که اطلاعات کمی از آن دارند، عطش یادگیری و فراگیری مباحث جدید در این حوزه به ویژه مباحث فرهنگی در آنها بیشتر است. این فرصتی است تا دست اندارکان حساسیت  و آگاهی مردم را نسبت به مصرف سوخت های فسیلی بالا ببرند و نحوه رفتار و چگونگی مصرف محصولات نفتی را آموزش دهند."

کشف نخبگان، ایجاد بسترهای پژوهشی و آموزشی و به دنبال آن ترغیب و ایجاد انگیزه در کودکان و نوجوانان به فراگیری موضوعات نفتی از جمله دستاوردهایی است که کارگر تاكيد دارد، محصول و نتیجه نهادی تحت عنوان موزه ها است. وی با ذکر این که موزه صرف یک تابلو نیست و به معنی واقعی باید یک موزه باشد، ادامه مي دهد: "موزه ها، به ویژه موزه های نفت باید هدفمند شکل بگیرند و مطابق با استانداردهای جهانی و با استفاده از تجربیات به دست آمده در ایجاد این نوع موزه ها ساخته شوند، در غیر این صورت موفقیتی در جذب مخاطب نخواهند داشت و نتیجه ای که انتظار می رود حاصل نخواهد شد. "موزه" لازمه توسعه است. اگر صنعت نفت از فرصتی که موزه ها در اختیار آن می گذارد، استفاده نکند، بی شک نمی تواند مسیر توسعه را پشت سر بگذارد."