دکتر نعمت الهی در گفت و گو با ایسنا:

ساختمان تاریخی رادیو نفت آبادان در حال تخریب است

جمعه دهم آذر ماه 1396ساختمان تاریخی رادیو نفت آبادان در حال تخریب است

♦️در حالی که وزارت نفت، حکم تخلیه ساختمان رادیو نفت آبادان را از شورای حل اختلاف دفتر ریاست جمهوری گرفته و به مرکز صدا و سیمای آبادان ابلاغ کرده است، مسوولان صدا و سیما از تحویل این بنای تاریخی سرپیچی می کنند.

اکبر نعمت اللهی، مدیر موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا، قدمت بنای رادیو نفت آبادان را بیش از یک قرن عنوان کرد و گفت: این بنا جزو نخستین ساختمان های مدرنی است که همزمان با تأسیس شهرک مسکونی «بریم» توسط شرکت نفت ایران و انگلیس در شهر آبادان ساخته شده و مالکیت آن به شرکت ملی نفت ایران تعلق دارد.

وی با اشاره به فعالیت انحصاری سازمان صدا و سیما به عنوان نهاد حاکمیتی برحسب قانون اساسی افزود: پس از انقلاب اسلامی، مدیریت رادیو نفت آبادان با حفظ مالکیت برای نفت، به سازمان صدا و سیما منتقل شد و در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، علاوه بر انعکاس اخبار درون مرزی و برون مرزی مربوط به جنگ تحمیلی، برنامه هایی را برای فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برگزار می کرد، اما پس از مدتی تعطیل شد و سال های سال است که هیچ استفاده ای از این مکان نمی شود و تبدیل به بنایی متروکه شده است.

رادیو مرکز آبادان 

وی به اقدامات حقوقی انجام شده به منظور باز پس گیری ملک رادیو نفت آبادان نیز اشاره کرد و گفت: در پی تصمیم مدیریت موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت به منظور مرمت و بازسازی این بنای تاریخی در قالب موزه رسانه ای نفت، از سوی پالایشگاه آبادان با سازمان صدا و سیما مکاتباتی انجام شد و بعد از اینکه این سازمان از تحویل بنا خودداری کرد، شکایتی از سوی واحد حقوقی پالایشگاه تنظیم و به دفتر شورای حل اختلاف ریاست جمهوری ارسال شد.

مدیر موزه ها و اسناد صنعت نفت خاطرنشان کرد: کارشناسان این حوزه پس از بازدید از این بنای میراثی و بلااستفاده که متأسفانه در حال تخریب و از بین بین رفتن است، حکم به بازگرداندن آن به مجموعه صنعت نفت و پالایشگاه آبادان صادر کردند، اما باز هم مسوولان صدا و سیما از اجرای این حکم سر باز می زنند و مکاتبات مکرر واحد حقوقی پالایشگاه آبادان را نادیده می انگارند.  

این مقام مسوول در وزارت نفت با بیان اینکه رادیو نفت آبادان میراث قدیمی صد ساله ای است که خاطرات بسیاری از مردم کشور بخصوص شهروندان آبادان و استان خوزستان را به همراه دارد، از مسوولین سازمان صدا و سیما خواست، نسبت به تحویل این بنای کهن که در حال تخریب است، اقدام کنند و به مدیریت موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت در بازسازی و مرمت این ساختمان، یاری رسانند.

به گفته اکبر نعمت اللهی، ساختمان ویلایی یک طبقه رادیو نفت آبادان که به ثبت ملی رسیده، در مرکز شهرک مسکونی بریم متعلق به کارکنان پالایشگاه آبادان، بنا نهاده شده و مقرر است پس از بازسازی، با ایجاد مسیر عمومی به خارج از شهرک در دسترس عموم علاقه مندان به تاریخ شهر آبادان و تاریخ رسانه در کشور، بویژه دانشجویان و دانش آموزان قرار گیرد.  

وی با ابراز امیدواری نسبت به همکاری مسوولین صدا و سیما برای باز پس دادن این بنای ملی به شرکت نفت، بیان کرد: در غیر اینصورت ناگزیر به انجام اقدامات موثرتری از طریق مراجع ذیصلاح خواهیم بود.