براي انجام عمليات مرمت و بازسازي

جرثقيل تاريخي اكوان به خرمشهر انتقال يافت

دوشنبه یازدهم دي ماه 1396جرثقيل تاريخي اكوان به خرمشهر انتقال يافت

جرثقيل تاريخي اكوان كه در اسكله آبادان قرار دارد، براي انجام عمليات مرمت و بازسازي به يارد شركت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي خرمشهر انتقال داده شد.

ناظر و مجري موزه هاي نفت آبادان، با اعلام اين خبر افزود: "جرثقيل اكوان به وسيله يك شناور كشنده و همراه دو شناوري كه آن را اسكورت مي كردند، صبح امروز به سمت خرمشهر حركت داده شد."

اين در حالي است كه به گفته ساسان بامداد صوفي، براي بيرون آوردن جرثقيل از گل و لاي و گرفتن درزها و منافذ آن، مدت ده روز وقت صرف شده است. وي افزود: "جرثقيل اكوان پس از بازسازي به آبادان بازگشت داده مي شود تا به عنوان بخشي از موزه اسكله نفت آبادان در اين شهر به نمايش گذاشته شود."

وي همچنين از بارگيري دو قطعه تاور (دكل) جرثقيل اكوان در روز آينده و انتقال آنها به يارد خرمشهر خبر داد و افزود: "اين دو بخش دكل كه كج شده اند، نورد حرارتي مي شوند و پس از انجام تعميرات لازم در محل اتصال آنها به جرثقيل، جوش داده شده و به شكل اول خود تبديل مي شوند."

شناور انتقال اكوان

به گفته ناظر و مجري موزه هاي نفت آبادان، جرثقيل اكوان پس از رسوب زدايي، تخليه گل و لاي، گرفتن درزها و منافذ، سند بلاست، پوشش با رنگ دريايي ضد زنگ زدگي و نمك، و رنگ آميزي نهايي به محل اوليه در اسكله آبادان بازگشت داده خواهد شد.

صوفي مي افزايد: "در نظر داريم با ايجاد گالري در راهروهاي اين جرثقيل بازديد كنندگان را به تماشاي تصاوير و مستندات مربوط به اكوان و حوادث مربوط به آن دعوت نماييم."

لازم به يادآوري است جرثقيل اكوان كه به همراه اسكله تاريخي آبادان، سال گذشته با تلاش هاي مديريت موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت، به ثبت ملي رسيد و در حال حاضر تلاش هايي براي ثبت آن در فهرست ميراث جهاني در حال انجام است، از جمله تجهيزات قديمي است كه دهه ها نقش مهمي در صادرات نفت كشور داشته است.  

بر اساس تاريخچه اي كه از اين جرثقيل غول آسا به دست آمده، اكوان در سال 1397 ميلادي (1316 خورشيدي) از انگلستان خريداري و به صورت قطعات مجزا به ايران، حمل شده است. اكوان يك سال بعد پس از رسيدن به آبادان، در محل "حفار بريم" به هم مونتاژ و سپس به اسكله شماره "هفت- الف" منتقل شده است. اين جرثقيل كه ابتدا با نيروي بخار كار مي كرد، اكوان ناميده شد كه برگرفته از شاهنامه فردوسي و نام ديوي بود كه تنوره كشان به هوا بلند مي شد و اجسام سنگين را جا به جا مي كرد.

پس از مدتي، ديگ بخار اكوان برداشته و به هواي فشرده مجهز شد. اين جرثقيل در نهايت مي توانست 200 تن بار را به طور ايمن و آسان جا به جا كند و در اين زمان بزرگترين جرثقيل شناور در خاورميانه بود.

جرثقيل اكوان (2)

با آغاز جنگ جهاني دوم حرثقيل اكوان نقش مهمي را ايفا كرد. اين جرثقيل توانست هزاران تن بار را از جمله ادوات زرهي، سوختي، آمبولانس، لوكوموتيوو واگن هاي قطار و كالاهاي عمومي ديگر را جابجا كند. وقتي آمريكايي ها و انگليسي ها، كمك به روسيه را در جنگ آغاز كردند، همين جرثقيل 1421 لوكوموتيو را ه هر يك حدود صد تن وزن داشتند، به اضافه بار عقب آن به وزن 79 تن، 118 فقره ماشين آلات سنگين و 342 تانك را جابجا كرد.

تعداد 369 هواپيماي بمب افكن مدل بوستون (Boston)، 186 جنگنده تاندر بولت (Thunder Bolt) به وسيله اكوان از عرشه كشتي ها در آبادان تخليه شد. مونتاژ موتور و بدنه هواپيماهاي جنگنده، بال و دم آنها كه به صورت مجزا دز آبادان تخليه مي شد، به عهده اداره مستغلات شركت نفت ايران و انگليس بود.

جرثقيل اكوان همچنين در دوران جنگ جهاني دوم در انتقال هواپيماها، لوكوموتيوها و ابزارآلات ماشين جنگي متفقين به جبهه روسيه، نقش مهمي ايفا كرد، تا به آنجا كه برخي از تاريخ نگاران آن را عاملي تاثيرگذار در پيروزي بر آلمان هيتلري به شمار آورده اند.

در جريان جنگ تحمیلی، اکوان به دلیل اصابت گلوله‌های توپ در حوالی اسكله چهار به گل نشست و غرق شد. به اين ترتيب تا مدت ها تنها دكل های آن از آب بیرون بود. پس از آن كه مقدمات آماده سازي اسكله آبادان به موزه نفت فراهم شد، اين جرثقيل نيز طي يك رشته عمليات توسط پیمانكاری از سوی پالایشگاه آبادان، از اعماق آب بیرون كشیده شد.

در طرح موزه اسكله نفت آبادان، بخش هاي مختلفي در نظر گرفته شده است كه جرثقيل اكوان و كمي آن سوتر جرثقيل كوچكتر "گوگرد" به عنوان نمادهاي صنعت نفت ايران و تاثيرگذاري اين صنعت بر تحولات سياسي در جهان معاصر، در معرض ديد بازديد كنندگان قرار خواهند گرفت.