"موزه بنزين خانه آبادان" يك سالگي اش را جشن مي گيرد

دوشنبه بیست و پنجم دي ماه 1396

"موزه بنزين خانه آبادان" روز سه شنبه، 26 دي ماه، نخستين سالگرد افتتاح را در مراسمي با حضور مردم، مقامات محلي، هنرمندان و علاقه مندان به تاريخ نفت، جشن مي گيرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت ايران، موزه بنزين خانه آبادان نخستين موزه از طرح موزه هاي صنعت نفت است كه در محل قديمي ترين پمپ بنزين ايران، افتتاح شده است.

اين موزه در يك سال گذشته با استقبال غيرمنتظره بازديد كنندگان، اعم از مردم اين شهر، گردشگران داخلي و خارجي، گروه هاي دانش آموزي و دانشجويي و علاقه مندان به تاريخ نفت، رو به رو بوده است.

پمپ بنزين آبادان

در اين موزه كه با بازسازي بناي قديمي آن به سال 1306 خورشيدي (1927ميلادي) برپا شده، انواع دستگاه هاي پمپ بنزين و تاريخچه استفاده از اين دستگاه ها در كشور، يك نمونه پمپ بنزين و خودرو در حال سوختگيري؛ فضاي يك شعبه نفت قديمي، مخازن قديمي پرچي، مجموعه تانكرهاي سوخت رسان؛ اسناد و مستندات تاريخي مربوط به توزيع فرآورده هاي نفتي و ... به نمايش گذاشته شده است.

محوطه بيروني آموزشگاه حرفه اي

لازم به يادآوري است در شهر آبادان، علاوه بر موزه بنزين خانه، چهار نقطه ديگر براي راه اندازي موزه هاي نفت در نظر گرفته شده است، كه عبارتند از: اسكله تاريخي آبادان، محل نگهداري جرثقيل هاي اكوان و گوگرد؛ نيروگاه برق پالايشگاه آبادان و آموزشگاه حرفه اي يا موزه كارآموزان كه عمليات مربوط به برپايي اين موزه ها نيز در حال اجرا است.