روز گذشته طي مراسمي در شهر آبادان

نخستين سالگرد "موزه بنزين خانه آبادان" گرامي داشته شد

چهارشنبه بیست و هفتم دي ماه 1396نخستين سالگرد

نخستين سالگرد افتتاح "موزه بنزين خانه آبادان" طي مراسمي با حضور مردم، مقامات محلي، هنرمندان و علاقه مندان به تاريخ نفت، در محل اين موزه گرامي داشته شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت ايران، در يك سال گذشته بيش از 6500 نفر از اين موزه بنزين خانه آبادان بازديد به عمل آورده اند و اين موزه توانسته توجه مردم محلي و بازديد كنندگان داخلي و خارجي را به خود جلب كند.

در مراسم بزرگداشت سالگرد افتتاح اين موزه كه با حضور شهردار، رئيس شوراي شهر، رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي، مدير شركت پخش فرآورده هاي نفتي، مسئولين پالايشگاه آبادان و جمعي ديگر از مقامات محلي و استاني برگزار شد، ناظر و مجري طرح پروژه موزه هاي نفت آبادان و مسئول موزه بنزين خانه، طي سخناني به حاضران خوش آمد گفته و خلاصه اي از عملكرد موزه بنزين خانه را تشريح كردند.

از حاشيه هاي اين مراسم مي توان به اجراي تئاتر "آباداني ها" به كارگرداني رضا چوپان اشاره كرد كه ضمن طرح موضوعات اجتماعي و مشكلات شهري، گوشه چشمي نيز به موزه بنزين خانه به عنوان يكي از اولين ها در شهر آبادان داشت. اجراي موسيقي توسط گروه نابينايان از ديگر برنامه هاي جنبي اين مراسم بود.

همكاري مسئولين به توسعه موزه هاي نفت كمك مي كند

photo_2018-01-18_10-17-02

ساسان بامداد صوفي، ناظر و مجري پروژه هاي موزه صنعت نفت آبادان، در اين مراسم طي سخناني با اشاره به گذشت يك سال از برپايي موزه بنزين خانه، گفت: "اكنون اين موزه در آبادان پا گرفته و خوشبختانه به عنوان نخستين موزه از طرح موزه هاي صنعت نفت، سال پرباري را پشت سر گذاشته است."

وي افزود: "انتظار ما اين است كه مسئولين و ارگان ها ضمن توجه به تعامل و همكاري بيشتر با دست اندركاران موزه به رشد و تعالي آن و توسعه ارتباط اين موزه با مردم و قشرهاي مختلف جامعه كمك كنند."

صوفي همچنين با اشاره به ديگر پروژه هاي موزه نفت در آبادان و شهرهاي مختلف ايران، توضيح مختصري در مورد اين پروژه ها داد و اظهار اميدواري كرد، با افتتاح ساير موزه هاي نفت در آبادان، از جمله "موزه كارآموزان" در محل آموزشگاه حرفه اي، گام ديگري براي رونق بيشتر اين شهر و تبديل آبادان به يك "شهر موزه" برداشته شود.

استقبال خوب از موزه بنزين خانه

بيش از 6500 نفر در قالب گروه هاي مختلف، اعم از دانش آموزي و دانشجويي، مسئولان و مقامات استاني و كشوري، گردشگران داخلي و خارجي و مردم بومي آبادان، طي يك سال گذشته از موزه بنزين خانه  آبادان ديدن كرده اند.

لادن عليپور، مسئول موزه بنزين خانه آبادان كه در مراسم بزرگداشت نخستين سالگرد اين موزه سخن مي گفت، با بيان اين مطلب افزود: از اين 6500 نفر، حدود 1500 تن در قالب گروه هاي دانش آموزي از موزه آبادان ديدن كرده اند، 1362 نفر بازديد كنندگان درون استاني بوده اند و 2668 نفر بازديد كننده برون استاني. 100 نفر نيز توريست و گردشگر خارجي بوده اند، از جمله گروهي از دانشجويان دانشكده علوم و هنرهاي بصره، يك گروه هنرمند و نقاش ايتاليايي، يك زوج آلماني و يك توريست آمريكايي.

بنزين خانه آبادان گردشگري

وي همچنين از علاقه و اشتياق مردم بومي به بازديد از موزه اشاره كرد كه در فرم هاي نظرسنجي انعكاس يافته و نشان مي دهد كه ديدار از موزه بنزين خانه آبادان، حس افتخار و غررو را در مردم اين شهر برانگيخته است.

وي افزود: "بازديد كنندگان از موزه بنزين خانه با مشاهده اشياي متعلق به گذشته، حس خوبي پيدا مي كنند و گاه آنهايي كه سن و سالي از ايشان گذشته، با ديدن لوازمي قديمي مثل چراغ ها و خوراك پزي هاي نفتي از خاطرات گذشته مي گويند.

لازم به يادآوري است  موزه بنزين خانه آبادان نخستين موزه از طرح موزه هاي صنعت نفت است كه در محل قديمي ترين پمپ بنزين ايران، افتتاح شده است.

در اين موزه كه با بازسازي بناي قديمي آن به سال 1306 خورشيدي (1927ميلادي) برپا شده، انواع دستگاه هاي پمپ بنزين و تاريخچه استفاده از اين دستگاه ها در كشور، يك نمونه پمپ بنزين و خودرو در حال سوختگيري؛ فضاي يك شعبه نفت قديمي، مخازن قديمي پرچي، مجموعه تانكرهاي سوخت رسان؛ اسناد و مستندات تاريخي مربوط به توزيع فرآورده هاي نفتي و ... به نمايش گذاشته شده است.

موزه بنزين خانه آبادان هم اكنون در دو شيفت صبح و عصر پذيراي بازديد كنندگان است و تنها روزهاي دوشنبه موزه تعطيل است.

گفتني است در شهر آبادان، علاوه بر موزه بنزين خانه، چهار نقطه ديگر براي راه اندازي موزه هاي نفت در نظر گرفته شده است، كه عبارتند از: اسكله تاريخي آبادان، محل نگهداري جرثقيل هاي اكوان و گوگرد؛ نيروگاه برق پالايشگاه آبادان و آموزشگاه حرفه اي يا موزه كارآموزان كه عمليات مربوط به برپايي اين موزه ها نيز در حال اجرا است.