يادگارهاي پيشكسوت كنسرسيوم در موزه نفت

شنبه نوزدهم اسفند ماه 1396يادگارهاي پيشكسوت كنسرسيوم در موزه نفت

تجهيزات، جزوات آموزشي، تصاوير دوران خدمت و مدارك پرسنلي كارمند بازنشسته شركت كنسرسيوم (شركت هاي عامل نفت) به مديريت موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت اهدا شد.

غلامحسين قاسمي، پيشكسوت نفتي با حضور در دفتر موزه هاي نفت، مقداري از يادگارهاي دوران خدمت خود را به مديريت موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت اهدا كرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت ايران، كارت ها و مدارك شناسايي، تصاوير قديمي از دوران خدمت، جزوات كاري و آموزشي، مانند دفترچه تبديل مقياس هاي متريك به اينچ و ابزارهايي مانند خط كش محاسبه هواشناسي در ابعاد مختلف از جمله مواردي هستند كه قاسمي به موزه نفت اهدا كرده است.

قاسمي غلامحسين

وي كه در سال 1330 و در سن 15 سالگي وارد آموزشگاه فني مسجد سليمان شده است، مي گويد: "پدرم كارگر بخش زمين شناسي شركت نفت در مسجد سليمان بود و وقتي من ششم ابتدايي را با معدل بالا گرفتم، رفتم اداره فرهنگ آن زمان و براي كلاس هفتم اسم نوشتم. اما عصر كه پدرم به خانه آمد و اين خبر را از مادرم شنيد، گفت: "كي خرج اين رو مي ده؟!"

ما يك خانواده پرجمعيت 13 نفره بوديم و پدرم در شركت نفت و ماهي پنج تومان دستمزد مي گرفت، همزمان يك برادرم را فرستاده بود كه در اهواز درس بخواند و هزينه آن را هم مي داد. به هر حال من با شنيدن اين حرف پدرم بسيار ناراحت شدم و فرداي آن روز رفتم باشگاه نفتون، آنجا دو تا از رفقا را ديدم و ماجرا را براي شان گفتم. گفتند: چرا نمي آيي آموزشگاه فني نفت؟ الان دارد اسم نويسي مي كند."

قاسمي مي افزايد: "اين بود كه رفتم در آموزشگاه فني مسجد سليمان در چشمه علي ثبت نام كردم. آنجا درس مي خواندم و هفته اي 32 ريال هم حقوق مي گرفتم. همزمان در كلاس هاي شبانه تا كلاس نهم را خواندم. كلاس دهم در مسجد سليمان نبود، بنا بر اين دهم و يازدهم رياضي را هم پيش خودم خواندم و ديپلم فني را هم گرفتم."

اهدايي قاسمي

قاسمي سپس با داشتن مدرك ديپلم و گذراندن دوره پنج ساله آموزشگاه حرفه اي در آزمون هواپيمايي نفت شركت مي كند و با نمره ممتاز 92 (از صد) پذيرفته و مشغول به كار مي شود. وي همچنين براي گذراندن يك دوره آموزشي دو ساله راهي انگلستان مي شود و پس از بازگشت مدت 14 سال در هواپيمايي نفت خدمت مي كند. قاسمي پس از آن به شركت پتروشيمي منتقل مي شود.

اين پيشكسوت نفتي مي گويد: "در آن زمان پنج كارخانه پتروشيمي در ايران داشتيم كه همگي تازه شروع به كار كرده يا در حال تاسيس بودند؛ پتروشيمي ايران ژاپن كه 85 درصد آن ساخته شده بود، شيراز كه سال 1338، پتروشيمي شاپور كه 1344 و بالاخره پتروشيمي آبادان كه سال 1348 ساخته شده بود."

قاسمي مي افزايد: "آن زمان مديرعامل وقت شركت ملي نفت، دستور داده بود كه تعدادي از كارمندان زبده از كنسرسيوم يا IOOC (Iranian oil Operating Company) به پتروشيمي ها انتقال يابند ومن به پتروشيمي آبادان منتقل و در آنجا به عنوان مدير تداركات مشغول به كار شدم.

وي در زمان جنگ نيز مدتي به عنوان مسئول ستاد جنگ زدگان در پتروشيمي مشغول فعاليت مي شود و در سال 1360 به شركت شيميايي رازي انتقال مي يابد و با پتروشيمي ايران- ژاپن نيز همكاري مي كند.

قاسمي در سال 1365 با نزديك به 40 سال سابقه در نفت (با احتساب دوران كارآموزي در آموزشگاه حرفه اي) بازنشسته مي شود. وي كه از همكاران خود خبر ايجاد موزه هاي نفت را شنيده است، مي گويد: "بسيار خوشحالم كه بالاخره پس از سال ها چنين تشكيلاتي راه اندازي شده و اسناد و مدارك گذشته صنعت نفت در آن حفظ خواهد شد."