پرونده ها و اسناد بيمارستان قديمي نفت در مسجد سليمان بررسي شد

يکشنبه بیستم اسفند ماه 1396پرونده ها و اسناد بيمارستان قديمي نفت در مسجد سليمان بررسي شد

پرونده ها و اسناد بيمارستان امام خميني مسجد سليمان از سوي كاشناسان مركز اسناد موزه هاي نفت مورد بررسي قرار گرفت و اسناد داراي اهميت، قدمت و ارزش آرشيوي، براي انتقال به مركز اسناد، انتخاب شدند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت، محتواي بايگاني هاي راكد قديمي ترين بيمارستان نفت در مسجد سليمان، پس از بازبيني و بررسي به سه طيف پرونده هاي كارگزيني كارمندان و پزشكان ايراني ايراني و خارجي و مكاتبات آموزشگاه بهياري؛ پرونده هاي پزشكي بيماران (سرپايي و بستري)؛ و سوابق پزشكي جانبازان جنگ تحميلي تقسيم بندي شد.

بنا به همين گزارش از ميان حجم بسيار سوابق راكد، مواردي به دليل اهميت و قدمت، داراي ارزش تاريخي شناخته شد كه از جمله عبارتند از: تعداد 6 مورد پرونده كارگزيني پزشكان ايراني و هند؛ تعداد پنج مجلد دفتر بستري و ترخيص اتاق عمل مربوط به پيش از انقلاب اسلامي؛ تعداد پنج زونكن مكاتبات اداري پيش از انقلاب؛ تعداد 12 پوشه مكاتبات آموزشگاه پرستاري مربوط به پيش و پس از انقلاب، تعداد يك زونكن گواهي فوت مربوط به سال 1335 و شمار قابل توجهي از عكس هاي منحصر به فرد پيش از انقلاب بيمارستان، پزشكان و كاركنان بهداشت.

آمبولانس بيمارستان مسجد سليمان

پيشتر نيز کارشناسان گنجينه اشياي موزه نفت با همکاری کارکنان بهداشت و درمان صنعت نفت مسجد سليمان، تعداد 316 قلم شی قدیمی و ارزشمند را شناسایی و ثبت نمودند که از جمله آنها می توان به ترازو، ساکشن، لوله و شیشه شور، تجهیزات رادیولوژی، آزمایشگاهی، دستگاه دما سنج بدن انسان، ظرف های نمونه گیری و ... اشاره کرد.

بیمارستان مسجدسلیمان که در حال حاضر امام خمینی خوانده می شود، در سال 1303 خورشیدی، یعنی حدود 93 سال پیش به عنوان نخستین بیمارستان استاندارد و مجهز در خاورمیانه راه اندازی شد. این بیمارستان 99 تختخوابی تا پیش از احداث بیمارستان های صنعت نفت در تهران، اهواز و دیگر مناطق نفتخیز، به بخش های مختلف صنعت نفت در جنوب کشور خدمات ارائه می كرد.

پیشینیه و قدمت تاریخی این بیمارستان در صنعت نفت و زندگی اهالی منطقه و نیز جایگاه اثرگذار آن در کشور و خاورمیانه، سبب شد این مرکز به عنوان یک مکان تاریخی ثبت ملی شده و براي تبدیل به موزه در دستور کار دفتر موزه های صنعت نفت قرار گیرد.