در آستانه افتتاح "موزه صنعت نفت كرمان"

اسناد كنسولگري انگليس در كرمان بازيابي مي شود

سه شنبه بیست و پنجم ارديبهشت ماه 1397اسناد كنسولگري انگليس در كرمان بازيابي مي شود

بازيابي اسناد مربوط به عمارت كنسولگري قديم انگليس در كرمان، در آستانه افتتاح اين مكان به عنوان يكي از موزه هاي نفت كشور، از سوي مركز اسناد موزه هاي صنعت نفت، در حال انجام است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت، از آنجا که یافتن اسناد مرتبط با این عمارت براي بیان صحیح و مستند تاریخچه آن ضروري است، مرکز اسناد موزه هاي نفت، ضمن بررسي و بازبيني اسناد موجود در آرشيوهاي معتبر همچون آرشيو كتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت امور خارجه، سازمان اسناد و كتابخانه ملي و ساير مراكز آرشيوي كشور، به اسناد متنوع و معتنابهی در اين زمينه دست يافته است.

عملیات مرمت و بازسازی عمارت کنسولگری انگلیس در کرمان که حوادث تاریخ ساز و مهمي را در دوران استیلای انگلیس برشبه قاره هند شاهد بوده، چندی است در دستور کار مدیریت موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت قرارگرفته و بازيابي اسناد و اشياي تاريخي مرتبط با اين بنا و تاريخچه آن از جمله برنامه هايي است كه با نزديك شدن به افتتاح اين موزه سرعت بيشتري پيدا كرده است.

سند كرمان مرتبط يك

عمارت کنسولگری انگلیس در کرمان كه پس از خروج انگليسي ها از منطقه به شركت نفت واگذار شده و در میان مجموعه خانه های سازمانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتي قرار گرفته بود، به زودي با عنوان موزه صنعت نفت كرمان مورد بهره برداری قرار مي گيرد.

لازم به يادآوري است، عمارت قدیمی کنسولگری انگلیس در کرمان در محله زریسف توسط سیدابوالحسن خان بیگلری (حاکم کرمان در دوره زندیه) ساخته شد و در دوران پس از زندیه سال ها مقر ماموران انگلیس در شرق ایران بود.

اين عمارت مدت ها به صورت متروكه رها شده و در معرض تخريب قرار داشت كه هم اكنون براي تبديل به موزه صنعت نفت كرمان، آخرين مراحل مرمت و بازسازي را پشت سر مي گذارد.

بخش هايي از اسناد به دست آمده در مورد عمارت كنسولگري انگليس در كرمان، به مرور در بخش "مدارك و اسناد" پايگاه اطلاع رساني موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت، به اطلاع علاقه مندان به تاريخ صنعت نفت و تاريخ معاصر ايران خواهد رسيد.