اشیاي قديمي خارك به موزه های نفت منتقل می شود

چهارشنبه نهم خرداد ماه 1397اشیاي قديمي خارك به موزه های نفت منتقل می شود

بيش از 70 قلم شي قديمي شناسايي شده توسط گروه شناسايي و گردآوري موزه هاي نفت در جزیره خارك، به موزه های نفت تهران و آبادان انتقال داده می شود.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت، گروه شناسایی و گردآوری موزه های نفت در سفري یک هفته ای به جزیره خارك، از انبارهای مازاد شرکت نفت فلات قاره بازديد و اشیای موزه ای این شرکت را شناسایی کرد.

به گفته فهیمه محبی، سرپرست گروه شناسایی و گردآوری اشیای موزه های نفت، بیش از 70 نوع شی موزه اي از میان انبوهی از ضایعات و اشیای مستعمل و قدیمی موجود در سلویج های شرکت نفت فلات قاره شناسایی شده است كه از جمله مهم ترین آنها می توان به لوازم حفاری، وسایل حفاظت فنی همچون انواع مته، سنترلایزر، الوتیور، کیسینگ، تاج سرچاهی، پمپ های بینگ هام، یونیت های چاه پیمایی، علائم هشداردهنده، دستگاه آمپرمتر، آمپلی فایر، تست سنج، دستگاه هوای تنفس، انواع تراز و قایق های کانو اشاره کرد.

اشياي قديمي خارك

وی افزود: برخی از این اشیا، بنا به نیاز موزه ها و کاربرد آنها به تهران و آبادان منتقل خواهند شد. اين کارشناس ارشد اشیا همچنین از شناسایی اسناد ارزشمند در خصوص تاریخچه شکل گیری شرکت نفت فلات قاره در جزیره خارك خبر داد.

محبی در پایان با تاکید بر همکاری متعهدانه کارکنان این شرکت در شناسایی اشیا و اسناد افزود: بی شک، موزه ها بدون همکاری و همیاری کارکنان صنعت نفت که سال ها در این صنعت تلاش نموده وبا آن آشنایی دارند، به اهداف مهم خود که همانا نگهداری، حفظ و جلوگیری از گزند مستندات تاریخی نفت است دست نخواهد یافت.

لازم به يادآوري است شرکت نفت فلات قاره از جمله شرکت هایی است که از بدو راه اندازی موزه های نفت همکاری تنگاتنگی را با این مجموعه داشته است.

شناسايي 120 شي موزه اي طي دو سال

بررسي انبارهاي شركت نفت فالت قاره جزيره خارك در سال گذشته و امسال به شناسايي بيش از 120 قلم شي موزه اي، منجر شد كه به موزه هاي نفت كشور فرستاده مي شوند.

مهرداد راستیار، انباردار کالای مازاد و مستعمل شركت نفت فلات قاره در جزيره خارك، ضمن اعلام اين مطلب مي افزايد: سال گذشته 50 قلم شی شناسایی و به موزه های نفت آبادان، تهران و مسجدسلیمان منتقل شد و امسال هم 70  قلم شی شناسایی شد که به تشخیص کارشناسان موزه ها قرار است به موزه های نفت تهران و آبادان منتقل شود."

تجهيزات جزيره خارك

به گفته وي این اشیا شامل لوازم حفاری، حفاظت فنی و دیگر اشیای قدیمی است که در انبارها موجود بوده است.

راستیار در پاسخ به سوالي درباره نحوه شناسایی، تعداد و نوع اشیای گردآوری شده می گوید: طی ماموریت هایی که کارشناسان موزه های نفت، سال گذشته و امسال به جزیره خارگ داشتند، انبارهای مازاد، تاسیسات و کارگاه ها به آنها معرفی شد تا مورد بررسي و جستجو قرار گيرد.

به گفته مسوول گروه اشیای موزه های نفت، بخش عمده اشیای شناسایی شده مدیون کمک های همكاراني مثل راستيار در شركت فلات قاره است. آشنايي اين افراد با انبارهاي مازاد (سلویج ها) و محتویات آنها، كمك شاياني به گردآوري و حفظ آثار به جا مانده كرده است.