در بازديد مدير موزه هاي نفت از مناطق نفت خيز اعلام شد:

"موزه ملی صنعت نفت اهواز" احداث می شود

يکشنبه سیزدهم خرداد ماه 1397

مدير موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت ضمن بازديد از اماکن تاریخی مناطق نفتخيز آغاجاری، امیدیه و اهواز، از احداث "موزه ملي صنعت نفت اهواز" در آينده نزديك خبر داد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت، در اين بازديد به همراه دكتر کارگر، مدیرکل موزه ها و اموال منقول فرهنگی و تاریخی سازمان میراث فرهنگی، انجام شد، امکان موزه ای شدن اماكن تاريخي صنعت نفت در مناطق بازديد شده، مورد بررسي قرار گرفت.

اکبر نعمت الهی، مدیر موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت، هدف از بازديدِ اماکن تاریخی مناطق آغاجاری، امیدیه و اهواز را شناسایی و امکان سنجی موزه ای شدن آنها عنوان كرد و افزود: "در این بازدیدها، آموزشگاه کارآموزان و بیمارستان قدیمی، ساختمان اولین جایگاه سوخت رسانی امیدیه، آموزشگاه فنی و حرفه ای و ساختمان قدیمی خرمکوشک در اهواز مورد بررسی و بازنگری قرار گرفت."

اهواز آموزشگاه فني

به گفته وي کلیه اماكن مذکور به دلیل اهمیت و قدمت تاریخی، موزه ای تشخیص داده شدند و در نشستی که به همین منظور با مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب برگزار شد، مراحل آغاز کار مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مناطق نفتخيز آماده همكاري است

بیژن عالی پور، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز، در نشست با مدير موزه هاي نفت و هيات همراه، ضمن اعلام موافقت خود با تبدیل اماکن تاريخي صنعت نفت در شهرهاي آغاجاری، امیدیه و اهواز، به موزه، گفت: "موزه هايي كه در آينده در اين شهرها ايجاد مي شود، مايه افتخار مناطق نفتخيز جنوب خواهد بود."

وي تاكيد كرد: "شرکت ملی مناطق نفت خیز براي هر گونه همكاري در اين زمينه آماده است و اميدواريم كارهاي اجرايي اين پروژه ها هر چه زودتر آغاز شود."

موزه نفت؛ فرصتي براي آشنايي مردم با اين صنعت

محمد رضا كارگر نيز با ذکر این که موزه ها فضای گفتمانی ایجاد می کنند، از موزه های نفت به عنوان دالانی یاد کرد که مردم را به صنعت نفت متصل می کند و هرآن چه را که در طول زمان به دست فراموشی و نابودی سپرده می شود، مانی و جاودان در خود حفظ خواهد کرد.

كارگر با تاكيد بر اين كه موزه هاي نفت فرصتي براي آشنايي مردم با اين صنعت است، پيشنهاد كرد كه خرم كوشك به موزه اسناد نفت جنوب تبديل شود.

   *           *            *

گفتنی است در آموزشگاه کارآموزان اميديه كه به سال 1337 تاسيس شد، رشته های ریخته گری، تراش کاری، نجاری، ابزار دقیق، مکانیک، برق و ... آموزش داده می شد. در حال حاضر بخشی از این آموزشگاه به آموزش ضمن خدمت کارکنان اختصاص دارد.

بیمارستان قدیمی این منطقه نیز در سال 1339 به منظور درمان کارکنان صنعت نفت مناطق اطراف ساخته شد که به علت قدمت بالا و تخریب بنای آن هم اکنون متروکه رها شده ولی همچنان تعدادی از ابزارهای قدیمی در این بیمارستان باقی مانده است. از جمله پزشکان سرشناس این بیمارستان می توان از دکتر گنجی، دکتر سینگ، همچنین خانم "راول" مامای این بیمارستان یاد کرد.   

ساختمان پمپ بنزین امیدیه که در گذشته "بنزین خانه" خوانده می شد، در اواخر دهه 1330 ساخته شد و نخستین جایگاه این منطقه و آغاجاری، حتی پس از انقلاب اسلامی به شمار می رفت.

هنرستان صنعتی شرکت ملی نفت اهواز که در حال حاضر با عنوان مرکز آموزش علمی کاربردی مناطق نفت خیز جنوب خوانده می شود، در سال 1340 تاسیس و در سال 1341 با پذیرش 30 هنرجو برای رشته های فنی کار خود را آغاز کرد.