از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري

پروانه تاسيس سه موزه نفت صادر شد

شنبه سی ام تير ماه 1397پروانه تاسيس سه موزه نفت صادر شد

پروانه تاسيس موزه هاي صنعت نفت سبزوار و كرمان و موزه پمپ بنزين دروازه دولت تهران، از سوي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، صادر شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني مديريت موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت، با صدور اين مجوزها، صنعت نفت مي تواند در مكان هاي مزبور نسبت به انجام فعاليت ها و برنامه هاي موزه اي، اقدام نمايد.

موزه صنعت نفت سبزوار از سال های میانی دهه 1380 در این شهرستان با همت کارکنان شرکت پخش فرآورده های نفتی این منطقه راه اندازی  شده و اكنون قرار است در چارچوب استانداردهاي موزه اي، مورد بازسازي و تجهيز مجدد قرار گيرد.

موزه صنعت نفت سبزوار که جایگاه پخش بنزین و فرآورده های نفتی بود، ابتدا تحت عنوان ساختمان شرکت ملی نفت انگلیس و ایران شناخته می شد که پس از ملی شدن صنعت نفت در سال 1329 به ساختمان شرکت ملی نفت ایران تغییر نام داد.

مرکزیت سبزوار در امر ذخیره سازی و پخش فرآورده های نفتی در بخش های وسیعی از شمال شرق کشور از جمله دلایل شکل گیری این موزه بوده است. در موزه نفت سبزوار، بیش از 200 قلم شی شناسایی، ثبت و کدگذاری شده است که از جمله آنها می توان به لوازم ابزار دقیق، لوازم آزمایشگاهی، آتش نشانی، پالایشگاهی، پمپ های روغن و بنزین، ولو، موتورهای دیزلی و انواع پیمانه اشاره کرد.

موزه كرمان شب

موزه صنعت نفت كرمان نيز در محل عمارت کنسولگری قديم انگلیس در کرمان، برپا مي شود و در حال حاضر آخرين مراحل آماده سازي آن براي افتتاح، در دست انجام است. بناي اين موزه، پس از خروج انگليسي ها از منطقه به شركت نفت واگذار شده و در میان مجموعه خانه های سازمانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتي قرار گرفته بود. اين بنا مدت ها به صورت متروكه رها شده و در معرض تخريب قرار داشت كه هم اكنون براي تبديل به موزه صنعت نفت كرمان، آخرين مراحل مرمت و بازسازي را پشت سر مي گذارد.

موزه پمپ بنزين دروزاه دولت تهران نيز در محل جايگاه شماره 6 تهران احداث مي شود كه در اوايل دهه 1300 خورشيدي، توسط كمپاني نفت انگليس و ايران ساخته شده و بنا آن هنوز پابرجاست.

نماي دروازه دولت

از جمله مواردي كه قرار است در موزه پمپ بنزين دروازه دولت به نمايش درآيد، عبارتند از: تلمبه اي كه مسير چرخش بنزين را را در داخل پمپ نشان مي دهد، نمايش شاسي يك خودرو كه جريان بنزين را از باك تا كاربراتور و كلا مسير حركت بنزين را در خودرو نشان مي دهد، اسناد مربوط به صنعت پخش از جمله آمار فروش بنزين، گازوييل و ساير فرآورده هاي نفتي در اين جايگاه در دهه هاي 1340 و 1350، اعلان هاي نفتي مربوط به سال هاي اوايل دهه 1300 در روزنامه اطلاعات، نمايش مخازن و تانكر سوخت و دو خودروي قديمي در حال سوختگيري و ...

موزه پمپ بنزين دروازه دولت نيز در حال حاضر آخرين مراحل آماده سازي خود را پشت سر مي گذارد و تا پاپان سال جاري به بهره برداري خواهد رسيد.