در بازديد مدير موزه هاي نفت از پتروشيمي شيراز مطرح شد

نخستين تاسيسات پتروشيمي ايران موزه مي شود

يکشنبه سی و یکم تير ماه 1397نخستين تاسيسات پتروشيمي ايران موزه مي شود

فاز اول مجتمع پتروشيمي شيراز، كه در حال حاضر از مدار توليد خارج شده است، به عنوان نخستين تاسيسات پتروشيمي ايران و خاورميانه، به موزه صنعت پتروشيمي كشور تبديل مي شود.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني پتروميوزيم، دكتر اكبر نعمت الهي و هيات همراه روز سه شنبه، 26 تير ماه از نخستين تاسيسات پتروشيمي ايران بازديد كردند و در نشستي با حضور عبدالرحيم قنبريان، مديرعامل مجتمع پتروشيمي شيراز، رضا خلج، رئيس كل روابط عمومي شركت ملي صنايع پتروشيمي و مديران و پيشكسوتان اين مجتمع قديمي، در مورد راه اندازي موزه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

به گفته مدير موزه هاي نفت، نخستين قدم در راه اندازي اين موزه ثبت آن به عنوان ميراث فرهنگي كشور است. وي همچنين از هماهنگي هاي به عمل آمده با مديرعامل مجتمع پتروشيمي شيراز براي واگذاري تاسيسات فاز يك اين مجتمع به مديريت موزه هاي نفت و تكميل و بازگرداندن تجهيزاتي كه از اين مجتمع به مكان هاي ديگر انتقال يافته، خبر داد تا در گام بعدي بررسي و مطالعات اوليه براي راه اندازي موزه در اين مكان به عمل آيد.

پتروشيمي شيراز

نعمت الهي اظهار اميدواري كرد اقدامات عملي براي ايجاد موزه پتروشيمي با كمك و همكاري كاركنان اين صنعت، آغاز شود، تا در آينده نزديك شاهد بازگشايي اين موزه و آمادگي آن براي پذيرايي از علاقه مندان و گردشگران صنعتي و غيرصنعتي باشيم.

لازم به يادآوري است، تاريخچه پتروشيمي شيراز به اواخر دهه 1330 خورشيدي بازمي گردد. كلنگ زني اين مجتمع در سال 1338 آغاز شده و در سال 1341 با نام كارخانه كود شيمايي شيراز به بهره برداري رسيده است.

پتروشيمي شيراز بيانگر تاريخچه صنعت پتروشيمي ايران است

مجتمع پتروشيمي شيراز بيانگر تاريخچه صنعت پتروشيمي در ايران است و نشان مي دهد كه چگونه توليدات اين مجتمع از 130 تا 150 تن در روز، اكنون به سه هزار تن رسيده است.

ابوالقاسم گلدان، رئيس پيشين واحدهاي گاز آمونياك مجتمع پتروشيمي شيراز با بيان اين مطلب افزود: اين تاسيسات ابتدا با نام كارخانه كود شيمايي شيراز در سال 1341 و زير نظر وزارت صنايع و معادن آن زمان، راه اندازي شد و در سال 1344 به زيرمجموعه شركت ملي نفت ايران انتقال يافت.

تجهيزات پتروشيمي شيراز

وي كه از سال 1342 در پتروشيمي شيراز مشغول به كار شده است، مي افزايد: كارخانه كود شيميايي شيراز از همان بدو تاسيس نيز از نيروي انساني و امكانات پالايشگاه آبادان كمك مي گرفت و پس از واگذاري به شركت نفت و راه اندازي فازهاي 2 و 3 اين كارخانه به مجتمع پتروشيمي شيراز تغيير نام يافت.

گلدان كه پس از 40 سال كار در صنعت پتروشيمي در سال 1382 بازنشسته شده است، يادآور مي شود: برخي واحدهاي مجتمع پتوشيمي شيراز تا سال 1395 فعال بود و با راه اندازي تاسيسات جديد در فازهاي 2 و 3 اين مجتمع، فاز يك از خط توليد خارج شد.

اين پيشكسوت قديمي با تاكيد بر اين كه در بسياري از كشورها نظير روماني، نخستين واحدهاي پتروشيمي به عنوان ميراث و تاريخچه اين صنعت حفظ و نگهداري شده است، مي افزايد: مجتمع پتروشيمي شيراز نيز آغاز صنعت پتروشيمي در ايران است كه اكنون بسيار گسترده شده و نقش مهمي در صنايع كشور دارد.

لازم به يادآوري است در افتتاح اين كارخانه كه پيمانكار اصلي آن يك شركت فرانسوي به نام "انسا" بود، ژنرال دوگل، رئيس جمهور وقت فرانسه حضور داشت و دستگاه ها و تجهيزات موجود در اين مجتمع كه بسياري از آنها تا اين اواخر هم كار مي كرده، ساخت كشورهايي چون آمريكا، فرانسه، سوييس و ايتاليا است.