در بازدید از مجتمع پتروشیمی شیراز

اسناد نخستين تاسيسات پتروشيمي ايران و خاورميانه بازيابي شد

دوشنبه پنجم شهریور ماه 1397اسناد نخستين تاسيسات پتروشيمي ايران و خاورميانه بازيابي شد

اسناد مرکز آرشیو مجتمع پتروشیمی شیراز - نخستين تاسيسات پتروشيمي ايران و خاورميانه- از سوي كارشناسان مركز اسناد موزه هاي نفت مورد بازبيني قرار گرفت و تعدادي سند ارزشمند مربوط به دهه 1330 خورشيدي شناسایی شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني پتروميوزيم، در این بازدید اسناد فنی و پرسنلی گردآوری شده در مراکز آرشیوی واحدهای مهندسی، اداری و روابط عمومی بازبینی و مورد ارزشیابی  قرار گرفتند.

اسناد پتروشيمي شيراز

بخش عمده این اسناد به پرونده های راکد پرسنلی بازنشستگان به تعداد تقریبی 3000 فقره پرونده تعلق دارد که خوشبختانه در شرایط مناسب نگهداری شده اند. اولین و قدیمی ترین پرونده موجود در این مجموعه اسنادی، مربوط به آقای حیدر بی گناهی است که در سال 1337 بازنشسته شده است.

نقشه پلان سایت واحد تولید تریپلی فسفات سدیم (اس تی پی) متعلق به سال 1975 مهم ترین سند شناسایی شده از میان اسناد واحد مهندسی است. در اين واحد مواد اولیه پودر رختشویی توليد مي شده است. گزارها، نقشه ها، عکس ها و بولتن ها در قالب 96 زونکن حاوی 19 هزار و 200 سند، از دیگر اسناد قدیمی واحد مهندسی است که مورد بررسی قرار گرفتند.  

دو مجلد نفیس اطلس نقشه جامع ایران و جهان که به مناسبت پنجاهمين سالگرد تاسیس سلسه پهلوی منتشر شده، 35 جلد کتاب ارزشمند تاریخی و یک جلد کتابچه فنی و نقشه قدیمی نیز در کتابخانه فنی و مهندسی شناسایی شده است.

تصوير پتروشيمي شيراز    

لازم به یادآوری است فاز اول مجتمع پتروشيمي شيراز، كه در زمان افتتاح با عنوان بنگاه كود شيميايي شيراز شناخته مي شد و حال حاضر از مدار توليد خارج شده، به عنوان نخستين تاسيسات پتروشيمي ايران و خاورميانه، برای تبدیل به موزه صنعت پتروشيمي كشور، در دستور کار مدیریت موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت قرار گرفته است.

لازم به ذكر است مجتمع پتروشيمي شيراز بيانگر تاريخچه صنعت پتروشيمي در ايران است و نشان مي دهد كه چگونه توليدات اين مجتمع از 130 تا 150 تن در روز، اكنون به سه هزار تن رسيده است.

در افتتاح اين كارخانه كه پيمانكار اصلي آن يك شركت فرانسوي به نام "انسا" بود، ژنرال دوگل، رئيس جمهور وقت فرانسه حضور داشت و دستگاه ها و تجهيزات موجود در اين مجتمع كه بسياري از آنها تا اين اواخر هم كار مي كرده، ساخت كشورهايي چون آمريكا، فرانسه، سوييس و ايتاليا است.