گزارش خبرگزاري ايسنا از موزه صنعت نفت کرمان

سه شنبه دهم مهر ماه 1397گزارش خبرگزاري ايسنا از موزه صنعت نفت کرمان

درب این زیباروی خفته به روی مردم گشوده می‌شود؟

اوایل سال 95 بود که در ادامه اخبارخوب پیگیری برای راه‌اندازی بناهای تاریخی در معرض نابودی، شهر کرمان به همت علیرضا رزم حسینی استاندار وقت؛ خبر رسید پس از بازسازی مرتب تحت نظارت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان درب‌های بسته باغ کنسولگری سابق انگلیس و باغ بیرم آباد بر روی مردم گشوده خواهد شد، حالا مردم دیار چشم انتظار این گشایش هستند.

به گزارش ایسنا، این دو باغ ویژه با معماری منحصر بفرد و متفاوت با باغ‌های شاهزاده و فتح آباد و با قدمتی بیش از هر دو این باغ‌ها هر یک جداگانه توانایی بر دوش کشیدن قسمتی از تاریخ کهن این سرزمین، را دارند. 

سرزمینی به نام کرمان که شاهکارهایی از معماری پایدار را در چند صد سال قبل، معماران و معمرین کرمانی و ایرانی از خود به منصه ظهور رسانده‌اند، ترکیبی از خاک و خشت به هم تنیده شده در  عمارتی زیبا، به‌همراه  آب و فضای مشجر که با ترکیب استثنایی این عناصر حیاط بخش در دل کویر گرم  کریمان، شاهکارهایی برای به رخ کشیدن هنر خود به آیندگان خلق کرده‌اند.

موزه كرمان شب

اینک ما آیندگان آن رفته‌گانیم، که خود رفته‌گان آیندگان خواهیم بود، پس ماموریت و رسالت خطیر ما در سپردن این امانات از گذشته به آینده بس دشوار است و بی‌تعارف امانت‌دار خوبی نبوده‌ایم.

کنسولگری انگلیس کرمان در اکتبر 1894 توسط مامور معروف پرسی ژنرال مایکس در محله‌ زریسف کرمان و در عمارتی که توسط سید ابوالحسن‌خان بیگلربیگی حاکم کرمان در دوره زندیه ساخته شده بود تاسیس شد.

باغ عمارت کنسولگری سابق انگلیس هم اکنون محل منازل سازمانی مدیران شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمان است که علاوه بر قدمت عمارت اصلی، دارای باغی زیبا با درختانی کهنسال و با ارزش است، که گاها از اصل عمارت ریشه‌دارترند. 

عمارت داخل این باغ که قدمت آن به دوران زندیه بر می‌گردد طی دو مرحله مرمت زیربنایی و اساسی با صرف هزینه از طرف شرکت ذکر شده، هم اکنون در آستانه تبدیل شدن به موزه صنعت نفت شرق کشور است که می‌تواند زیباترین موزه نفت ایران نامیده شود.

موزه كرمان (2)

باغی که در دوره‌ای مرکز ثقل تجارت کمپانی هند شرقی بوده و بنا به اهمیت فوق‌العاده، اولین خط تلگراف از ایران به هندوستان از این باغ ایجاد شده است. 

ایسنا برای اطلاع از کم و کیف این موضوع با رئیس باغ موزه صنعت نفت گفت‌وگویی انجام داده است.

"ساناز باغخانی" رییس باغ موزه صنعت نفت کرمان از اتمام مرمت کنسولگری انگلیس خبر داد و در ادامه به ایسنا گفت: با توجه به‌اینکه از فضای کنسولگری برای موزه نفت‌سوزه‌ها استفاده خواهد شد لذا چیدمان آن منوط به اشیاء و لوازم نفت‌سوز قدیمی است که همه آنها را نمی‌توانیم از سطح کرمان جمع آوری کنیم.

وی افزود: یک تیم از سرپرست و مرکز اسناد صنعت نفت تشکیل شده است تا از سطح کل کشور نفت‌سوزهای قدیمی برای چیدمان باغ‌موزه خریداری و ارسال کند.

رییس روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمان از اهتمام ویژه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران منطقه کرمان و مدیریت موزه‌های مرکز اسناد صنعت نفت جهت تبدیل کنسولگری انگلیس به عنوان باغ موزه صنعت نفت خبر داد و خطاب به مردم گفت: اگر مردم شی‌ء قدیمی و ارزشمندی دارند که قدمت قابل توجهی دارد به ما معرفی کنند تا بتوانیم از آن برای موزه استفاده کنیم.

وی با تاکید برآنکه هر موقع که اشیاء موزه از لحاظ محتوایی به میزان لازم برسد و با سناریوی تعریف شده هم‌خوانی داشته باشد، موزه افتتاح خواهد شد، تصریح کرد: این فضا برای استفاده عموم مورد بهره‌برداری خواهد رسید.

مرمت موزه نفت كرمان

باغخانی به ارزشمندی کنسولگری انگلیس و قدمت آن اشاره و ادامه داد: با توجه به اینکه مالکیت این بنا به شرکت ملی پخش نفت فرآودهای نفتی ایران، منطقه کرمان، است مقرر شد که این بنا تحت نظارت مدیریت عالی موزه‌ها و مرکز اسناد و صنعت نفت با هزینه وزارت نفت مورد مرمت قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، همان طور که ذکر شد این باغ عمارت منحصر به فرد گفته می‌شود که هم اکنون در اختیار معدود مدیران شرکت نفت است و برخی‌ها معتقدند که صاحبان اصلی این میراث ارزشمند،  یعنی مردم کرمان را از دیدن، این زیبا روی خفته، محروم کرده‌اند و لذت حض بصر را به جد برای خود خواسته و مصر به ماندن هستند.

اما رییس باغ موزه صنعت نفت در این خصوص با رد این ادعا به ایسنا گفت: این باغ به عنوان خانه‌های سازمانی صنعت نفت بوده و چندین سال است که مدیران نفتی در این محل سکونت دارند، استفاده مدیران صنعت نفت از این بنا جدید نیست.

وی با تکذیب این موضوع که این بنا مورد استفاده قشر خاصی قرار خواهد گرفت، اظهار کرد: این بنا به هیچ عنوان مورد استفاده افراد خاصی قرار نخواهد گرفت و کنسولگری انگلیس، موزه صنعت نفت خواهد شد تا عموم بتوانند از آن بهره‌مند شوند و همه مردم با حضور در این فضا بخشی از زحمت وزارت نفت و شرکت ملی پخش فرآوده‌های نفتی را ملاحظه و از روند تغییرات صنعت نفت آگاه شوند.

باغخانی در پایان خاطرنشان کرد: برای افتتاح موزه محتوا و ارزش اشیاء برای ما خیلی مهم است تا این موزه باعث افتخار برای مردم کرمان باشد.

امید است این باغ‌های ارزشمند شرق شهر کرمان در قالب محوری گردشگری تعریف و با ایجاد سایر زیرساخت‌های لازم، گردشگران بسیاری جلب این اماکن و طبیعت زیبا شوند و مشکلات عدیده معیشتی قشر عظیمی از همان منطقه با ایجاد اشتغال پایدار برطرف گردد.

گزارش از «سارا سلطانی» خبرنگار ایسنای منطقه کویر