كشف اسناد شرکت نفت انگليس و ايران در موزه كارآموزان

چهارشنبه هفتم آذر ماه 1397كشف اسناد شرکت نفت انگليس و ايران در موزه كارآموزان

اسنادي متعلق به "شرکت نفت انگليس و ايران" متعلق به دوران قبل از ملي شدن صنعت نفت، در انبار "موزه كارآموزان آبادان" به دست آمد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پتروميوزيوم، اسناد به دست آمده در انبار این موزه به یکی از دفاتر سالانه "شرکت نفت انگليس و ايران" يا "انگلو ايرانين اويل كمپاني" (AIOC) تعلق دارد و عنوان "مشخصات ساخت" در بازه زمانی 1946- 1950 روي عطف آن به چشم مي خورد.

به گفته امین زاده درویش، رئيس موزه کارآموزان آبادان، در بررسی اسناد 500 صفحه ای این کتابچه که بیش از نیم قرن قدمت دارد، مشخص شد که عنوان کتاب (مشخصات ساخت) با متن اسناد همخوانی ندارد؛ چرا كه متن اسناد گزارش روغن كاري و مشخصات فني توليد پالايشگاه آبادان است.

اسناد بي پي

زاده درويش در مورد دليل اين تفاوت مي گويد: "اين كه چرا عنوان و محتوا با يكديگر تفاوت دارند، آيا صرفا يك اشتباه است يا ممكن است با اقدام انگليسي ها به خارج كردن اسناد مهم از ايران در برهه زماني قبل از ملي شدن نفت داشته ارتباط داشته باشد، هنوز براي ما روشن نيست."

جلد مشكي‌ رنگ کتابچه كه در صفحات آن گزارش‌های روزانه‌ای از روغن‌کاری و گریس‌کاری بخش‌های مختلف پالایشگاه آبادان درج شده است، توسط کارخانه‌ای در لندن ساخته شده و در لابه‌لاي صفحات آن نيز جلدي سبزرنگ با نام پالایشگاه هاي آبادان، کرمانشاه و بندر صادراتی ماهشهر که در گذشته به بندر معشور (Mashur) معروف بوده است، به چشم مي خورد.

همچنين لوگویی از شرکت نفت بریتیش پترولیوم (BP) اطلاعات مربوط به سال 1950 را از ديگر صفحات كتاب تفكيك مي‌كند.

زاده درویش با اشاره به اسناد پراکنده به دست آمده در آموزشگاه حرفه‌ای کارآموزان آبادان مي افزايد: "به نظر می‌رسد این کتابچه به طور اتفاقی به انبار كارآموزان منتقل شده است، چرا که در دوره جنگ تحمیلی، شماری از اسناد پالایشگاه آبادان به منظور حفظ و نگهداری به مکان‌های دیگری منتقل و انبار شدند."