با حضور جمعي از اساتيد و فرهيختگان كشور

مراسم بزرگداشت محمد علي موحد در دانشگاه تهران برگزار شد

چهارشنبه بیست و هشتم آذر ماه 1397مراسم بزرگداشت محمد علي موحد در دانشگاه تهران برگزار شد

مراسم بزرگداشت محمدعلی موحد، نويسنده كتاب "خواب آشفته نفت" و مولاناشناس و شمس‌شناس، روز گذشته در  سالن فردوسي دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاي ايسنا در این مراسم که با حضور غلامعلی حداد عادل، محمدرضا شفیعی کدکنی، حجت الله ایوبی و جمعی از اساتید ادبیات و علاقه‌مندان برگزارشد، از تمبر یادبود استاد محمدعلی موحد رونمایی شد و نشان یونسکو به استاد موحد تقدیم شد.

بنا بر اين گزارش در اين مراسم پس از سخنراني هاي حجت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، و غلامعلي حداد عادل، رئیس بنیاد سعدی و فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دكتر محمد علي موحد با اشاره به اینکه یونسکو یک بار از اول راه به مناسبت ترجمه ابن بطوطه در چشم عنایت در من نگریست و آن شصت و چند سال پیش بود، گفت: یونسکو بار دیگر در آخر راه زندگی مرا به نواخت خود مفتخر ساخته است. من گوشم درست نمی‌شنود و مطالب را درست نشنیدم؛ معلوم بود دارند درباره‌ من اغراق می‌کنند. از همه سروران سپاسگزارم. شیخ عطار مقدمه‌ای در تذکره الاولیاء دارد و من آن را نشان دهنده حال خود می‌دانم. من نیز به تبعیت از عطار خود را به فتراک بزرگان بستم. چه خوب کردم اگر از فخر و شرف و منزلتی که هیچ لیاقت آن را نداشتم، برخوردار شدم. اگر گوشه چشمی به من دارند از این معامله است که خود را به فتراک شمس و مولانا بستم.

خواب آشفته نفت

وی افزود: من این مایه تحسین و ترغیب را به ریش نمی‌گیرم و امر به من مشتبه نمی‌شود. خودم را بهتر از دیگران می‌شناسم. به قول خاقانی هیچ اگر سایه پذیرد منم آن سایه هیچ. وقتی از حقیقت مراسم بزرگداشت آگاه شدم که کار از کار گذشته بود و تن به قضا دادم.

يادآوري مي شود دكتر محمد علي موحد، متولد سال 1302 در تبريز است كه از سال ۱۳۲۹ در شرکت نفت آبادان مشغول به كار شده و پس از خلع ید انگلیسی‌ها در سال ۱۳۳۲، سردبیری روزنامهٔ شرکت نفت را به‌عهده مي گيرد.

استاد موحد آثار تاليفي و ترجمه بسياري در زمينه هاي تاريخي و ادبي از خود به جاي گذاشته كه از آن جمله مي توان به دو اثر ارزشمند "خواب آشفته نفت" و "ملي كردن و غرامت/ درس هايي از داوري هاي نفتي" در زمينه تاريخ نفت ايران اشاره كرد.