نعمت الهي، در نشست خبری افتتاح "موزه کارآموزان آبادان":

"موزه كارآموزان" بزرگترين موزه صنعتي كشور است

دوشنبه هفدهم دي ماه 1397

مدير موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت در نشست خبري افتتاح "موزه كارآموزان آبادان" اين موزه را با داشتن بيش از 12 هزار متر مساحت و 7 هزار متر فضاي نمايشگاهي، بزرگترين موزه صنعتي كشور در حال حاضر ناميد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني پتروميوزيم، دكتر اكبر نعمت الهي در نشست خبري افتتاح موزه كارآموزان با اعلام گشايش دومين موزه از طرح موزه هاي صنعت نفت در 25 دي ماه جاري، افزود: "در مطالعات اوليه كه از سوي مشاوران ميراث فرهنگيِ موزه هاي نفت انجام گرفت، آبادان با توجه به ظرفيت هاي عظيم آن به عنوان يك شهر- موزه در نظر گرفته شد و راه اندازي موزه هاي نفت در پنج نقطه مختلف اين شهر، در واقع فاز اول اين طرح است."

وي علاوه بر موزه كارآموزان از نيروگاه شماره يك پالايشگاه، خانه هاي تشريفاتي و اسكله تاريخي شهر، به عنوان سه نقطه ديگري نام برد كه فعاليت هاي مطالعاتي و اجرايي براي تبديل آنها به موزه هاي نفت آغاز شده و بتدريج پس از افتتاح موزه كارآموزان، تكميل و راه اندازي خواهند شد.

موزه كارآموزان آبادان

موزه كارآموزان آبادان


نعمت الهي تاكيد كرد: "همه مكان هايي كه واجد ارزش هاي تاريخي در شهر آبادان هستند و توسط مديريت موزه هاي نفت شناسايي مي شوند، لزوما تبديل به موزه نخواهند شد، اما همه آنها ثبت ملي و مرمت مي شوند و از آنها نگهداري به عمل خواهد آمد."

وي با اشاره به اين كه بيشترين ثبت هاي ملي در نفت، در شهر آبادان انجام شده است، گفت: "تا كنون بيش از 90 مكان در اين شهر ثبت ملي شده است و اين روند ادامه دارد. بعلاوه بعضي از اين مكان ها فراملي است و بايد براي ثبت آنها در سازمان ميراث جهاني صنعتي فكري كرد."

مدير موزه هاي نفت، اسكله، نيروگاه شماره يك، جرثقيل اكوان و واحدهاي قديمي پرچي پالايشگاه آبادان را از جمله اين مكان ها خواند و افزود: "براي مثال واحدهاي قديمي پرچي پالايشگاه آبادان، از مواردي است كه ديگر در دنيا نمونه هاي در حال كار و بهره برداريِ آنها وجود ندارد كه ثبت ملي اين اماكن با تاكيد و دستور آقاي زنگنه، وزير نفت انجام شده است."

وي سر و سامان دادن به جاهايي كه در معرض تخريب و دستبرد قرار دارد را از جمله دغدغه هاي مديريت موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت خواند و افزود: "حفظ يادگارها و ميراث هاي صنعت نفت براي ما اهميت دارد و اين كه اين اماكن كاربردهاي ديگر مثل كاربردهاي تجاري پيدا نكند."

پكپ بنزين آبادان در شب

موزه بنزين خانه آبادان


نعمت الهي براي مثال از ساختمان راديو نفت در آبادان كه از قدمت زيادي برخودار است، نام برد و افزود: "راديو نفت يكي از مكان هايي بود كه سال ها كسي سراغ آن نرفته بود. وقتي كه ما با هدف ايجاد موزه راديو نفت، روي آن دست گذاشتيم، دوستان صدا و سيما حركت هايي در آن انجام دادند كه خوب ما هم با هر اقدامي كه براي حفظ اين نقاط بشود، موافق هستيم و حتي در حد توان حاضر به كمك و همكاري هستيم."

مدير موزه هاي نفت تاكيد كرد: "اگر هر كدام از اين سازمان ها و دوستان قدمي براي حفظ و آباداني شهربردارند، ما هم خوشحال مي شويم، اما نه اين كه اين مراكز از نفت گرفته شود و مثلا تبديل به پاساژ شود يا كاربردهاي مشابه پيدا كند كه اين ظلم به مردم آبادان است كه يك ميراث صد ساله را از اين شهر پاك كنيم."

وي با اشاره به سابقه طولاني صنعت نفت در خوزستان و شهرهاي ديگري مانند مسجد سليمان كه قابليت تبديل به شهر موزه را دارند، افزود: "در صنعت نفت 30 نقطه در نقاط مختلف براي تبديل به موزه در نظر گرفته شده است، كه عموما هم در خوزستان هستند، از آبادان گرفته تا دارخوين، اهواز، اميديه، آغاجاري و ... همه را مي توان شهر موزه اعلام كرد. آثار تاريخي و ديدني در مسجد سليمان زياد داريم."

نعمت الهي از "موزه بنزين خانه" كه به عنوان نخستين موزه نفت در شهر آبادان راه اندازي شد، به عنوان گل سرسبد مناطق ديدني شهر نام برد و تاكيد كرد: "هر چه تعداد اينها زياد شود، براي شهر و منطقه خوب است. در منطقه موزه بنزين خانه يا پمپ بنزين نداريم، در آمريكا و اروپا داريم، اما در منطقه خاورميانه نيست."

کارخانه حلب سازی کرمانشاه

كارخانه حلب سازي و حلب پركني كرمانشاه


وي همچنين از اتمام ساخت دومين موزه پمپ بنزين تا پايان سال جاري در تهران خبر داد و افزود: "البته معماري اين پمپ بنزين با معماري موزه بنزين خانه آبادان، متفاوت است. معماري بنزين خانه آبادان، منحصر به فرد است و در هيچ جاي ايران تكرار نشده است."

ايجاد موزه هاي نفت در شهرهاي مسجد سليمان، تهران، كرمان، كرمانشاه و مشهد از جمله موارد ديگري بود كه مدير موزه هاي نفت در اين جلسه به آن اشاره كرد و نگاه موضوعي به نفت را در اين موزه ها يادآور شد.

وي گفت: "براي مثال موزه مشهد صرفا در مورد توزيع و پخش فرآورده ها است و موزه سبزوار موزه پمپ بنزين است و كرمانشاه نيز كارخانه حلب سازي و حلب پركني است، چيزي كه در آبادان هم داشتيم و امروز نداريم. اما كارخانه اي كه در كرمانشاه داريم، بسيار سالم است. تمام اين كارخانه با يك الكتروموتور كار مي كرده است كه در نوع خودش بي نظير است. اين كارخانه در حال مرمت و بازسازي است."

نعمت الهي همچنين از ثبت 124 مكان متعلق به صنعت نفت در كشور به عنوان ميرات فرهنگي خبر داد.

در پايان اين جلسه مدير موزه هاي موزه هاي نفت به سوالات خبرنگاران حاضر در جلسه پاسخ گفت.

لازم به يادآوري است موزه كارآموزان آبادان در محل آموزشگاه فني و حرفه اي اين شهر كه نخستين مركز از مجموعه مراكز آموزش قبل از استخدام در صنعت نفت بوده و با محوريت آموزش در اين صنعت، راه اندازي مي شود. نمايش فضاها و ابزار و وسايل مورد استفاده در كارگاه هاي آموزشي، بخش هاي اداري آموزشگاه حرفه اي و اسناد و اشياي مربوط به تاريخ نفت از جمله مواردي است كه در "موزه كارآموزان آبادان" به نمايش درمي آيد.