مدير موزه های نفت در آیین افتتاح موزه کارآموزان صنعت نفت آبادان:

موزه كارآموزان اولین موزه تخصصی با موضوع آموزش در کشور است

سه شنبه بیست و پنجم دي ماه 1397موزه كارآموزان اولین موزه تخصصی با موضوع آموزش در کشور است

مدير موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت در آیین افتتاح دومين موزه از طرح موزه هاي صنعت نفت گفت: "موزه صنعت نفت کارآموزان آبادان با حدود 3 هزار برگ سند و هزار شی به نمایش درآمده در آن، اولین موزه تخصصی با موضوع آموزش در کشور و در نوع خود منحصر به فرد است."

به گزارش پايگاه اطلاع رساني پتروميوزيم اكبر نعمت الهي با بيان اين كه تا به امروز توانسته ایم دو موزه را در آبادان افتتاح و یک موزه را در شهر سبزوار بازسازی کنیم، از بهره برداری دو موزه نفت دیگر در سال جاری در شهرهاي تهران و کرمان خبر داد و افزود: بدین ترتیب تعداد موزه های صنعت نفت به پنج موزه افزایش می یابد. در سال آینده نیز یک یا دو موزه در مسجدسلیمان و یک موزه در کرمانشاه به بهره برداری خواهد رسید.

مراسم افتتاح كارآموزان  

وي با برشمردن شاخص های موزه كارآموزان افزود: اين موزه در حال حاضر بزرگترین موزه استان، بزرگترین موزه صنعتی کشور، اولین موزه کشور با طراحی مسیر ویژه نابینایان و اولین موزه منطقه ای در جنوب غربی کشور است. همچنين بزرگترین فضای بازدید موزه ای در جنوب غرب کشور را دارد.

آبادان يك شهر موزه است

مدير موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت با تاكيد بر اين كه شهر آبادان، يك شهرموزه تعریف شده است، گفت: آن قدر نشانه های صنعت نفت در این شهر وجود دارد که باید کل شهر به موزه تبدیل شود. اما در گام هاي اول که سنگ بسیار بزرگی است و در حال حاضر با شرایط و محدودیت های مالی امکان پذیر نیست. بنابراین این پروژه به سه مرحله تقسیم شد.

موزه كارآموزان آبادان

وي افزود: در مرحله اول با پنج موزه، در مرحله دوم با 15 موزه و در مرحله سوم قصد داریم هر جا نشانی از صنعت نفت در آبادان هست مرمت و بازسازی شود و کارکرد و کاربردی برای آن تعریف شود و هر نقطه ای از این شهر شاخص و قابل بازدید شود.

نعمت الهي اظهار اميدواري كرد همان طور كه یک روز صنعت نفت مستقیما باعث شکوفایی آبادان شد، امروز آثار، بقایا و میراث اين صنعت بتواند موجب شکوفایی دوباره این شهر شود.

نهضت ثبت ملي ابنيه صنعت نفت ادامه دارد

مدير موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت در آیین افتتاح "موزه کارآموزان صنعت نفت آبادان" با اشاره به اين كه تا به امروز حدود 124 منطقه، تأسیسات، عمارات، اماکن و ابنیه صنعت نفت ثبت ملی شده است، تاكيد كرد: نهضت ثبت ملي ابنيه صنعت نفت ادامه دارد.

ريخته گري آبادان

وي با يادآوري اين كه در روزهای نخست شروع کار، جور دیگری به موضوع احداث موزه های صنعت نفت نگاه می شد، افزود: اما امروز مسوولین پالایشگاه آبادان از موزه های نفت سبقت گرفته اند و خواستار اتفاقات بهتری هستند.

 مدير موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت، با اشاره به حمایت بی دریغ و محکم مهندس زنگنه، مقام عالی وزارت نفت در سال 1393 از اين طرح افزود: اين حمايت ها امیدبخش بود و موجب شد تا به امروز حدود 124 منطقه، تأسیسات، عمارات، اماکن و ابنیه صنعت نفت ثبت ملی شود که بیشتر این اماکن مربوط به شهر زیبای آبادان است.

وي تاكيد كرد: نهضت ثبت ملی ابنیه، ساختمان ها و تجهیزات صنعت نفت ادامه خواهد يافت و هیچ میراثی در صنعت نفت باقی نمي ماند که ثبت ملی نشود.

به گفته نعمت الهي در اقصی نقاط کشور حدود 30 موزه با موضوعات مختلف تعریف شده که با راهنمایی خوب  مديركل موزه‌ها و اموال منقول و تاريخی سازمان ميراث فرهنگي، اين حركت به نتیجه مطلوب رسيده است.

وي همچنين از كشف میلیون ها برگ سند از سلویج ها، انبارهای راکد و زیرزمین هاي صنعت نفت خبر داد و تصريح كرد: پیدا شدن حدود 25 میلیون برگ سند موجب شده است که مراکز اسناد صنعت نفت به يكي از مراكز تخصصی اسناد در کشور تبدیل شود. مدير موزه هاي نفت اظهار امیدواریم كرد در سال آینده سایت مرکز اسناد صنعت نفت رونمایی شده و در اختیار همه دانش پژوهان و دانشجویان قرار گیرد.