خودرو شخصي وزير شهيد نفت به موزه پمپ بنزين درواره دولت انتقال يافت

سه شنبه شانزدهم بهمن ماه 1397خودرو شخصي وزير شهيد نفت به موزه پمپ بنزين درواره دولت انتقال يافت

خودرو شخصي محمد جواد تندگويان، وزير شهيد نفت و دومین وزیر نفت تاریخ ایران، به موزه پمپ بنزين دروازه دولت انتقال يافت، تا پس از مرمت در معرض بازديد عموم قرار گيرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني پتروميوزيم، خودرو پژوي مدل سال 1975 ميلادي كه پس از اسارت شهيد محمد جواد تندگويان به دست نيروهاي بعثي، در شركت ملي نفت نگهداري مي شد، به موزه پمپ بنزين دروازه دولت تهران انتقال يافت.

به گفته رئيس امور هماهنگي طرح ها و امور پشتيباني موزه هاي نفت، اين خودرو تا سال 1388 در زير زمين ساختمان مركزي ششم نفت در خيابان حافظ نگهداري مي شد و پس از آن به سوله اي در اسكله آبادان، زير نظر ستاد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس صنعت نفت انتقال يافت.

محمد مهرابي مي افزايد: با راه اندازي موزه هاي نفت، و پس از آن كه ستاد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس نيز بخشي از زيرمجموعه مديريت موزه ها شد، تصميم گرفته شد تا خودروي شهيد تندگويان به موزه در دست احداث پمپ بنزين دروازه دولت منتقل شود تا پس از مرمت در معرض ديد بازديد كنندگان قرار گيرد.

مهندس محمد جواد تندگويان كه در كابينه شهيد رجايي سمت وزير نفت را عهده دار بود، در آبان ماه سال ۱۳۵۹ در حالي كه برای بازدید از پالایشگاه آبادان، عازم جنوب شده بود، در مسير اهواز به آبادان به اسارت نيروهاي عراقي درآمد و پس از سال ها تحمل اسارت و شكنجه، به شهادت رسيد. پيكر وي در 29 آذر ماه 1370 به وطن بازگشت.

يادآوري مي شود، پمپ بنزين دروازه دولت يا جايگاه شماره 6 تهران در خيابان سعدي، يكي از قديمي ترين جايگاه هاي عرضه سوخت و از معدود جايگاه هايي است كه بناي اصلي آن همچنان پابرجا مانده و به همين دليل براي تبديل شدن به موزه نفت در نظر گرفته شده است.

اين موزه كه هم اكنون آخرين مراحل مرمت را پشت سر مي گذارد، به زودي در به روي عموم گشوده خواهد شد.