بقایای مدل مینیاتوری پالایشگاه آبادان در "موزه کارآموزان" شناسايي شد

شنبه بیست و هفتم بهمن ماه 1397بقایای مدل مینیاتوری پالایشگاه آبادان در

بقایای مدل مینیاتوری پالایشگاه آبادان متعلق به دهه 1310 خورشيدي، در محوطه "موزه کارآموزان صنعت نفت آبادان" شناسايي شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني پتروميوزيم، مجموعه مدل مینیاتوری پالایشگاه آبادان در سال 1313 خورشیدی (1934 میلادی) یک سال پس از راه‌اندازی آموزشگاه فني و حرفه اي كه اكنون به موزه كارآموزان تبديل شده، در حیاط این آموزشگاه ساخته شد.

ساخت اين مدل مینیاتوری كه بر اساس سیاست آموزشی شرکت نفت ایران و انگلیس، برپا شده بود، حدود یک سال به طول می‌انجامد و از این ساختار جهت آموزش و نشان دادن فرآیند پالایش به کارآموزان استفاده می‌شده است. در نقشه سال 1944 آموزشگاه می‌توان تصویری از پلان این مجموعه را در حیاط آموزشگاه مشاهده کرد.

نقشه كارآموزان

مجموعه مدل مینیاتوری پالایشگاه در حدود چهل متر طول داشته و به نظر می‌رسد از مجموع چند مخزن ابتدایی، بویلر، برج تقطیر و برج خنک‌کننده تشکیل می‌شده است.

این مجموعه در اواخر دهه 1320 شمسی به دلایل نامعلوم جمع‌آوری شده و هم‌اکنون قسمتی از پایه آجری یکی از مخازن آن در حیاط موزه باقی مانده است.

آجر مدل مينياتوري

شناسنامه نمونه آجر موجود در پایه آجری با نوشته DYKEHEAD BONNY BRIDGE  از نوع آجر نسوز صنعتی ساخت کشور اسکاتلند بوده که از این مدل بین سال‌های 1920 تا 1960 تولید می‌شده است.

این بقایا همزمان با خاکبرداری کف محوطه و در زمان مرمت موزه کارآموزان صنعت نفت آبادان شناسایی شد و با بررسی‌های به عمل آمده با توجه به قدمت تاریخی آن، بدون کوچکترین آسیبی حفظ شده و به نمایش درآمده است.

شایان ذکر است آموزشگاه حرفه‌ای آبادان در سال 1312 خورشيدی (1933 ميلادی) تاسيس شده و ساختمان اين آموزشگاه پس از مرمت، بازسازی و بازيابی اسناد مربوط به آن، به عنوان دومین موزه صنعت نفت کشور در دی ماه سال جاری گشایش یافته است.