خاطرات موزه كارآموزان زنده مي شود

دوشنبه بیستم اسفند ماه 1397خاطرات موزه كارآموزان زنده مي شود

حسن كتيبه، پيشكسوت نفتي و از كارآموزان نخستين دوره هاي آموزشگاه فني و حرفه اي آبادان، با حضور در "موزه كارآموزان" به مرور خاطرات گذشته و بازگويي تجربيات دوران فعاليت خود در صنعت نفت پرداخت.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني پتروميوزيم، حسن كتيبه، متولد 1307 در شهر شيراز، در سن پانزده سالگي از اين شهر راهي آبادان مي شود، تا در آموزشگاه فني و حرفه اي كه اكنون به موزه كارآموزان تبديل شده است، مشغول تحصيل شود.

كتيبه در كارآموزان

"از طريق يكي از دوستانم خبر دار شدم كه شركت نفت براي كار در آبادان نيرو مي خواهد و علي رغم دوري راه و مخالفت خانواده به دفتر شركت در شيراز مراجعه و ثبت نام كردم. پس از چند روز معطلي، آنها من و ديگر داوطلبان را به وسيله يك تانكر حمل نفت به بوشهر فرستادند و ما از آنجا سوار كشتي شديم و بعد از يك سفر دريايي سخت كه با گرسنگي و تشنگي و ابتلا به بيماري مالاريا همراه بود، به آبادان رسيديم."

اينها خاطرات كتيبه از ورود او به صنعت نفت در سال هايي است كه جنگ دوم جهاني در جريان بود و بحران اقتصادي، بيكاري و بيماري كشور را فراگرفته بود.

گفت و گوي كتيبه با العالم

كتيبه كه تا سال 1359 و به مدت 37 سال در صنعت نفت خدمت كرده است، با حضور در موزه كارآموزان، خاطراتي را از زمان حضور خود در اين آموزشگاه، امكانات و شرايط تحصيل در اين مركز آموزشي و اوضاع شهر آبادان در آن زمان، براي دست اندركاران اين موزه روايت كرد.

وي همچنين در گفت و گويي با خبرنگار شبكه العالم، خاطراتي را از ملي شدن نفت و حضور انگليسي ها نقل و تعريف كرد كه چگونه در سال 1349 براي ديدن دوره مديريت در نفت به شهرهاي اهواز و گچساران سفر كرده بود.

غرس نهال در كارآموزان

لازم به ذكر است كه فيلم مستندي از از زندگي اين پيشكوست نفتي در حال حاضر در دست تهيه است. در پايان اين ديدار و با حضور رئيس موزه كارآموزان، نهالي به نام آقاي كتيبه در باغچه موزه كارآموزان غرس گرديد.

گفتني است "موزه كارآموزان آبادان" با محوريت آموزش در صنعت نفت، در محل آموزشگاه حرفه اي اين شهر برپا شده است و در آن اشيا و اسنادي از اين آموزشگاه و تاريخ صنعت نفت ايران و جهان، به نمايش درآمده است.