مراسم روز جهاني بزرگداشت بناها و محوطه هاي تاريخي درموزه كارآموزان برگزار شد

شنبه سی و یکم فروردين ماه 1398مراسم روز جهاني بزرگداشت بناها و محوطه هاي تاريخي درموزه كارآموزان برگزار شد

مراسم روز جهاني بزرگداشت بناها و محوطه هاي تاريخي، روز پنجشنبه 29 فروردين ماه در موزه كارآموزان صنعت نفت آبادان برگزار شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني پتروميوزيم، موزه كارآموزان به عنوان دومين موزه از طرح موزه هاي صنعت نفت و بزرگ ترين موزه صنعتي كشور، مراسم روز بزرگداشت جهاني بناها و محوطه هاي تاريخي را برگزار كرد.

رئيس موزه كارآموزان، از جمله اهداف از برگزاري اين مراسم را ايجاد تعامل سازنده با جامعه محلي عنوان كرد و افزود: "موزه كارآموزان در تلاش است با برگزاري مراسم ساده، صميمانه و در عين حال هدفمند، به اين مهم دست پيدا كند."

كارآموزان تاريخي

همچنين در اين مراسم از دو ويترين جديد در اتاق هاي پنجگانه موزه كارآموزان كه با هداياي پيش كسوتان بازديد كننده از اين موزه در تعطيلات نوروز، ساماندهي شده بودند، رونمايي به عمل آمد.

عنصر اصلي در ويترين اول، گيره ساخته شده توسط كارآموزان آموزشگاه فني و حرفه اي نفت است كه در دوره مقدماتي اين آموزشگاه به عنوان پروزه عملي ساخته مي شد. رئيس موزه كارآموزان در اين باره مي گويد: "ما دوسال پيگير اين بوديم كه اين گيره را به دست آوريم كه بالاخره آقاي رحماني تبار، يكي از پيشكوتان، آن را به موزه اهدا كرد."

به گفته امين زاده درويش، جزوه تئوري دروس فني مربوط به سال اول كارآموزان و برگه امتحاني سال اول، به همراه ابزارهاي مربوط در نجارخانه، ساير اقلام داخل ويترين اول هستند. وي مي افزايد: "اهميت اين ويترين ارائه نمايي كلي از سال نخست دوره سه ساله آموزشگاه كارآموزان است."

كارآموزان ويترين

اما ويترين دوم مجموعه مدارك آموزشي عبدالكريم عبادي ديگر پيشكسوت نفتي و كارآموز اين آموزشگاه است. اين مجموعه از ابتدا تا انتهاي دوره را شامل مي شود و كارت ورود به آزمون ورودي آموزشگاه، كارت شناسايي دوره تحصيلي، مدارك دو ساله آموزشگاه و مدارك دوره چهارساله كارآموزي است.  به گفته زاده درويش اين ويترين سير مدارك رايج در آموزشگاه كارآموزان را به تصوير مي كشد.

در مراسم رونمايي از اين دو ويترين، علاوه بر بازديد كنندگان موزه كارآموزان، رئيس روابط عمومي پالايشگاه آبادان، نماينده واحد گردشگري منطقه آزاد اروند و جمعي از مسئولان حضور داشتند و توضيح مختصري در مورد اهميت روز جهاني بناها و محوطه هاي تاريخي و نقش مردم در نگهداري اين بناها، توسط رئيس موزه كارآموزان ارائه شد.

لازم به يادآوري است شوراي بين المللي بناها و محوطه هاي تاريخي كه به ايكوموس معروف است، در سال 1980 ميلادي طي پيشنهادي به سازمان يونسكو روز 18 آوريل برابر با 29 فروردين را به عنوان روز جهاني بناها و محوطه هاي تاريخي اعلام كرد.

كارآموزان مدارك

از آن سال تا به امروز، روز جهاني بزرگداشت بناها و محوطه هاي تاريخي فرصتي است براي يادآوري اين كه يادگارهاي كهن بخشي از شناسنامه هويتي تمام انسان ها هستند. حادثه آتش سوزي كليساي جامع نوتردام در آستانه اين روز، اگر چه كام دوستداران ميراث فرهنگي را تلخ كرد، اما به همگان يادآور شد كه اين آثار و ابنيه تا چه حد آسيب پذير و شكننده هستند.

در اين بين ميراث و تاسيسات صنعتي در كشور ما بيشتر در معرض خطر هستند، زير هنوز به چشم آثار و ابنيه تاريخي به آنها نگريسته نمي شود.

مديريت موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت از بدو تاسيس تا به امروز تلاش كرده تا ميراث ارزشمند صنعت نفت را كه جزو جدانشدني از تاريخ معاصر است حفظ نمايد. حفظ ميراث منقول، ثبت بيش از 200 ابنيه تاريخي، راه اندازي دو موزه و تلاش براي آغاز به كار يك موزه ديگر خلاصه اي از فعاليت هاي اين مديريت است.