نمایش اسناد محرمانه تاریخی برای نخستین‌بار در غرفه موزه‌های صنعت نفت

پنج شنبه دوازدهم ارديبهشت ماه 1398نمایش اسناد محرمانه تاریخی برای نخستین‌بار در غرفه موزه‌های صنعت نفت

به مناسبت برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت، چهار سند برگزیده از مجموعه اسناد موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت، برای نخستین بار به معرض نمایش گذاشته شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پترومیوزیم، نخستین سند از این مجموعه، گزارشی از حفاری چاه شماره یک در مسجدسلیمان را دربردارد که شامل مختصات چاه و مشخصات فنی آن در بازه زمانی 2 تا 26 ماه می 1908 میلادی را شامل می‌شود.

دفترچه‌ای با عنوان Bakhtiari oil company limited، دومین سند از این مجموعه است که گزارش‌های دخل و خرج روزانه شرکت نفت بختیاری در فاصله سال‌های 1914 تا 1916 در آن درج شده است.

شرکت نفت بختیاری نخستین شرکت نفتی در ایران پس از اکتشاف طلای سیاه بود که به فاصله چند روز از فوران چاه شماره یک در منطقه نفتون مسجدسلیمان، خبر تاسیس آن از سوی مدیران انگلیسی اعلام شد. توافقنامه تاسیس این شرکت که به صورت اختصاصی در مناطق بختیاری فعالیت می‌کرد، میان مدیران محلی انگلیسی و خوانین بختیاری به امضا رسید.

سومین سند از این مجموعه نامه فتح‌الله نفیسی، قائم مقام وقت شرکت ملی نفت ایران خطاب به رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل این شرکت با موضوع «امکانات استفاده از ظرفیت تصفیه پالایشگاه حیفا» است که در تاریخ 28 آذر 1342 تنظیم شده است.

نفیسی در این نامه به منوچهر اقبال طرح پیشنهادی دکتر فرانکل برای ورود به بازار آلمان را یادآوری کرده و با تأکید بر علاقمندی دولت اسرائیل به سهیم کردن شرکت ملی نفت ایران در عملیات بازاریابی محصولات پالایشگاه حیفا که خوراک آن نفت خام ایران بوده است، پیشنهاداتی را مطرح کرده است، از جمله اینکه پنجاه درصد سهام شرکت صادراتی اسرائیلی خریداری شود.

آخرین سند از این مجموعه نیز گزارشی از محمدعلی موحد، مشاور حقوقی آن سال‌ها در صنعت نفت و نویسنده و مولوی‌شناس این روزها به تاریخ نیمه اردیبهشت  1347 است که خطاب به مهندس مستوفی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و درخصوص مقررات محصولات پتروشیمی در قرارداد کنسرسیوم به رشته تحریر درآمده است.