آغاز تدوین سناریوی چیدمان "موزه نفت‌سوزهای کرمان"

شنبه بیست و دوم تير ماه 1398آغاز تدوین سناریوی چیدمان

سرپرست موزه نفت سوزهاي كرمان از آغاز مطالعات محتوایی و تدوین سناریوی چیدمان اين موزه  خبر داد و گفت: مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت در نظر دارد با راه‌اندازی این موزه، قطب گردشگری صنعتی در شرق کشور را پایه‌گذاری کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پترومیوزیم، ساناز باغخانی در تشریح آخرین مراحل احداث موزه نفت‌سوزهای کرمان اظهار کرد: با پایان عملیات مرمت و بازسازی عمارت باغ آقا (کنسولگری انگلیس) که بنای اصلی موزه صنعت نفت کرمان به شمار می‌رود، مطالعات محتوایی و آماده‌سازی این موزه برای نمایش نفت‌سوزها آغاز شده است.

وی با اشاره به بازدید اخیر مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت به همراه هیأت همراه از محل باغ‌موزه نفت‌سوزهای کرمان گفت: پس از برگزاری جلسات مستمر کارشناسی با حضور مدیر طرح موزه‌های صنعت نفت، مشاورین و صاحبنظران حوزه میراث فرهنگی و صنعتی، مقرر شد این موزه با نگاهی تخصصی به موضوع نفت‌سوزها، نمایش اقلام و اشیاء مرتبط با این حوزه را در دستور کار قرار داده و سناریوی مناسبی برای آن طراحی شود، بدین ترتیب موزه صنعت نفت کرمان، با محوریت نمایش وسایل نفت‌سوز شامل وسایل گرمایشی، حرارتی، روشنایی و تبدیل‌کننده انرژی حرارتی به انرژی الکتریسیته، مکانیکی یا مغناطیسی فعالیت خود را دنبال خواهد کرد.

موزه نفت سوز کرمان

باغخانی با اشاره به اینکه گردآوری اشیاء و اقلام مرتبط با موضوع نفت‌سوزها از سراسر کشور از ماه‌های گذشته آغاز شده و تا کنون ادامه دارد، افزود: در بخش وسايل گرمايشی و حرارتی، انواع خوراک‌پزی‌ها، بخاری‌ها، سماورها و... در بخش وسايل روشنايی، انواع چراغ‌های زنبوری، لامپا، گردسوزها و فانوس‌ها و در بخش مبدل انرژى حرارتى به الكتريسيته و مكانيكى، وسايلی مانند راديو، يخچال و پنكه نفتی به نمايش گذاشته خواهد شد. برخی از این اقلام بسیار خاص هستند و ممکن است در کل کشور نمونه دیگری نداشته باشند و برخی هم هنوز با زندگی مردم عجین است و در برخی شهرهایی که هنوز گازرسانی نشده، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وي در بخش دیگری از اظهارات خود به گردآوری اسناد مرتبط با ساختمان کنسولگری انگلیس نیز اشاره کرد و گفت: بخش اسناد موزه‌های نفت به اطلاعات ارزشمندی درباره تاریخچه این عمارت دست یافته و انتظار می‌رود با توجه به اینکه این بنا، محل ساختمان کنسولگری انگلیس بوده، به صورت ویژه مورد توجه توریست‌های خارجی قرار بگیرد.

به گفته سرپرست موزه نفت سوزهاي كرمان، در تدوین سناریو موزه نفت‌سوزها، تحقیقاتی در حوزه مردم‌شناسی و مشارکت نسل‌های مختلف در به اشتراک‌گذاری تجارب شخصی خود صورت خواهد گرفت و تلاش می‌شود تا مردم با بخشی از ذهنيت شخصی خود وارد موزه شده و روایت‌کننده درهم‌تنیدگی نفت، این ماده ارزشمند و کاربرد آن در دوره‌های مختلف زندگی‌شان باشند، بنابراین راویان اصلی قصه موزه نفت‌سوزهای کرمان، افرادی هستند که در این موزه حضور خواهند داشت.

وی تأکید کرد: البته همه این موضوعاتی که مطرح شد، در مراحل ابتدایی مطالعاتی قرار دارند و هنوز طرح جامع و سناریوی چیدمان به وضوح به نگارش درنیامده است، اما مجموعه کارشناسان و صاحب‌نظران مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت در نظر دارند تا با اهتمام ویژه برای تدوین بهترین سناریو در موزه نفت‌سوزهای کرمان، قطب گردشگری صنعتی در شرق کشور را پایه‌گذاری کنند.

سرپرست موزه نفت سوزهاي كرمان از خانواده بزرگ صنعت نفت دعوت کرد تا اشیاء و اسناد قدیمی خود را به این موزه اهدا کرده و در گردآوری گنجینه به جا مانده در این بخش، نقش موثری ایفا کنند.

باغخانی در پایان اظهار امیدواری کرد مطابق با دستورالعمل تعریف‌شده در مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت، باغ موزه نفت سوزهاي كردمان در نوروز 1399 به بهره‌برداری رسمی برسد.