صندوقچه قديمی با آرم BP به موزه نفت اهدا شد

دوشنبه بیست و چهارم تير ماه 1398صندوقچه قديمی با آرم BP به موزه نفت اهدا شد

صندوقی قديمی كه در لايه خارجی كف آن از ورق‌های حلبی با آرم BP (شركت نفت انگليس و ايران) استفاده شده است، توسط یک بازنشسته و پيشكسوت، به موزه نفت اهدا شد.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رسانی پتروميوزيم، ابوالفضل صابرنژاد، مدير پيشين مهندسی و طرح‌ها در شركت خطوط لوله و مخابرات كه اين صندوق را به موزه نفت اهدا كرده، می‌گويد: از اين صندوق‌ها برای نگهداری لباس، زيورآلات، اشيای قيمتی يا فرستادن جهيزيه به خانه عروس استفاده می‌شده است.

صندوق بی پی

آرم شركت نفت انگليس و ايران (BP) به حروف انگليسی و فارسی در حلب به كار رفته در كف اين صندوق ديده می‌شود


جنس اين صندوق كه با دست ساخته شده از چوب و دارای روكش چرم است. همچنين نقاشی‌های زيبايی بر بدنه آن ديده می‌شود. صندوق دارای قفل و دستگيره است و علی‌رغم گذشت مدت زمان زياد نسبتاً سالم مانده و حتی ورقه‌های حلبی به كار رفته در كف آن نيز زنگ‌خوردگی ندارد.

صابرنژاد در توضيح چگونگی دستيابی به اين صندوق می‌گويد: حدود 12 سال پيش خانه‌ای خريدم كه اين صندوق در انبار آن قرار داشت و صاحب خانه آن را به من هديه كرد. سال‌ها اين صندوق را داشتم و متوجه وجود آرم BP در كف آن نشده بودم. تا اينكه اخيرا به دليلی خواستم صندوق را جابجا كنم و به طور تصادفی متوجه شدم كه آرم شركت نفت انگليس و ايران با حروف فارسی و انگليسی روی حلب‌های كف اين صندوق ديده می‌شود.

شابلن آبادان

شابلون‌های به جا مانده از كارخانه حلب‌سازی و حلب‌پركنی پالايشگاه كرمانشاه كه در حال حاضر در موزه بنزين‌خانه آبادان
نگهداری می‌شود


به نظر می‌رسد، سازنده صندوق مزبور برای پوشش لايه خارجی كف آن از حلب‌های ساخته شده در كارخانه حلب‌سازی و حلب‌پركنی كرمانشاه استفاده كرده است. اين كارخانه كه در جنب پالايشگاه كرمانشاه قرار دارد و اكنون قرار است به يكی از موزه‌های نفت تبديل شود، ظروفی را برای حمل نفت و فرآورده‌های نفتی مانند بنزين، گازوييل، روغن موتور و... توليد می‌كرده است.

با توجه به نوشته‌های روی اين حلب‌ها و انطباق آن با شابلون‌های به جا مانده از كارخانه حلب‌سازی كه در حال حاضر در موزه بنزين‌خانه آبادان نگهداری می‌شود، می‌توان حدس زد اين صندوق حدود 80 تا صد سال پيش ساخته شده و حلب‌های مورد استفاده در آن، ساخت كارخانه حلب‌سازی كرمانشاه بوده است.
صندوق دارای قفل و دستگيره است و نقاشی‌های زيبايی بر بدنه آن ديده می‌شود

صندوق صابرنژاد

صندوق داراي قفل و دستگيره است و نقاشي هاي زيبايي بر بدنه آن ديده مي شود


صابرنژاد كه در سال 1383 پس از چهل سال خدمت در نفت بازنشسته شده و در دوران بازنشستگی نيز با كانون‌های بازنشستگی نفت، همكاری داشته است، به كاربردهای مختلفی كه از حلب‌های حمل فرآورده‌های نفتی به عمل می‌آمده اشاره می‌كند و می‌افزايد: برای مثال از اين حلب‌ها در خانه‌ها برای نگهداری مواد غذايی مثل برنج و حبوبات استفاده می‌شد و حتی در مواردی توسط صنعتگران به درهايی با قفل مجهز می‌شد تا كارآيی آنها افزايش يابد.

لازم به يادآوری است كارخانه حلب‌سازی و حلب‌پركنی كرمانشاه با يک صد سال قدمت كه از قديمی‌ترين كارخانه‌های بسته‌بندی صنعتی در كشور است و به ثبت ملی نيز رسيده، به زودی و پس از پايان مرمت به عنوان موزه نفت غرب كشور، راه‌اندازی و برای بازديد عموم آماده خواهد شد.