در جلسه مشترك مديرعامل پخش و مدير موزه هاي نفت

راه اندازي موزه اختصاصي صنعت پخش مورد تاكيد قرار گرفت

دوشنبه سی و یکم تير ماه 1398راه اندازي موزه اختصاصي صنعت پخش مورد تاكيد قرار گرفت

راه اندازي موزه اختصاصي صنعت پخش، در محل انبار نفت شماره يك مشهد، در جلسه مشترك مدير موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت و مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي، مورد تاكيد قرار گرفت.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني پتروميوزيم، ويژگي ها و پتانسيل هاي انبار نفت شماره يك مشهد براي تبديل شدن به موزه اختصاي صنعت پخش در جلسه مشترك امير وكيل زاده، مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي و دكتر اكبر نعمت الهي، مدير موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت، مورد بررسي و تاكيد قرار گرفت.

در اين جلسه كه محمدرضا جواهري مشاور مدير موزه هاي نفت و ابراهيم رنجبرزاده، رئيس طرح و برنامه موزه هاي نفت نيز حضور داشتند، نعمت الهي با اشاره به قدمت توزيع فرآورده هاي نفتي در كشور كه حتي به قبل از اكتشاف نفت، مي رسد، گفت: انبار نفت شماره يك مشهد به دليل برخي ويژگي ها، از جمله وجود آثار حمل و نقل ريلي و جاده اي، منبع هاي قديمي پرچي و مركزي براي پخش فرآورد هاي نفتي در يكي از پهناورترين استان هاي كشور، از آغاز طرح راه اندازی موزه های نفت، به عنوان محلي براي ایجاد موزه مطرح بود.

مخازن انبار نفت مشهد

نمونه اي از مخازن پرچي انبار نفت شماره يك مشهد


مدير موزه هاي نفت همچنين با تاكيد مجدد بر ابلاغيه وزير نفت مبني بر گردآوري اسناد و مدارك و اشياي قديمي مربوط به صنعت نفت، گفت: بديهي است كه در اين ميان صنعت پخش به عنوان يكي از باسابقه ترين بخش هاي نفت، از جايگاه ويژه اي برخوردار است.

در اين نشست، وكيل زاده نيز با اشاره به اهميت موزه اي كه قرار است در انبار نفت شماره يك مشهد، راه اندازي شود، گفت: راه اندازی این موزه، پروژه ای مهم برای صنعت پخش است و برای تحقق آن، نه تنها همكاران ما در منطقه مشهد، بلكه مديران و مسئولان پخش در سراسر کشور حداكثر تلاش و همكاري را خواهند داشت.

لازم به يادآوري است انبار شماره يك مشهد در سال 1320 در محل چهار راه مقدم طبرسي تحت عنوان شركت نفت ايران و انگليس تشكيل شد و پس از ملي شدن صنعت نفت با نام شركت نفت ايران، ناحيه خراسان، شروع به فعاليت كرد. وجود انبارهاي قديمي پرچي از جمله ويژگي هاي اين مكان است. اين سايت همچنين در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.

پيشتر انبار شماره يك مشهد مورد بازديدهاي كارشناسانه قرار گرفته و فضاهاي محوطه، انبارها و تاسيسات آن جهت اختصاص به موزه نفت مناسب تشخيص داده شده است.

شهر مشهد به عنوان يكي از شاهراه هاي مواصلاتي در منطقه شرق كشور از سابقه فراواني در زمينه توزيع و پخش فرآورده هاي نفتي برخوردار است.