دومین کتاب تاریخ شفاهی وزرای نفت ایران منتشر مي شود

شنبه دوازدهم مرداد ماه 1398دومین کتاب تاریخ شفاهی وزرای نفت ایران منتشر مي شود

دومین کتاب تاریخ شفاهی وزرای نفت ایران در گفت‌وگو با مهندس سیدحسن سادات، کفیل وزارت نفت (1360-1359) به‌زودی چاپ و منتشر می‌شود.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني پتروميوزيم، تاریخ شفاهی از مهم‌ترین حوزه‌های ثبت تاریخ معاصر است که به‌ویژه به دلیل در دسترس نهادن تجربه‌های علمی و کاربردی و نیز دریافت و ثبت دیده‌ها و شنیده‌های افراد، بخش‌های مهم و حتی نامعلوم تاریخ معاصر را بر آیندگان مشخص می‌کند و هر چه بیشتر به ایجاد تألیفات علمی و پژوهشی می‌افزاید.

در این میان، صنعت نفت ایران از مباحث مهم مطرح در تاریخ معاصر است که نه‌تنها در عرصه تاریخی، اقتصادی و اجتماعی ایران، که در عرصه‌هایی از تاریخ جهان نیز مؤثر و مورد توجه است. با این توصیف، ثبت تاریخ شفاهی پیشکسوتان برای ایرانیانبه‌ویژه کوشندگان امروز صنعت نفت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در این راستا، مدیریت «موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت ایران» با هدایت دکتر نعمت‌اللهی و با در نظر گرفتن اهمیت و جایگاه بلند صنعت نفت در تاریخ اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشورمان، به ضبط و ثبت تاریخ شفاهی وزرا، مدیران و پیشکسوتان صنعت نفت مبادرت ورزیده است.

یکی از نتایج این کار، چاپ کتاب «تاریخ شفاهی وزرای نفت ایران در گفت‌وگو با مهندس سیدحسن سادات، کفیل وزارت نفت» است که دوره‌ای کمتر از یک سال را یعنی از زمان اسارت شهید مهندس محمدجواد تندگویان تا معرفی مهندس سیدمحمد غرضی به عنوان وزیر نفت (1360-1359) شامل می‌شود.

این کتاب در 345 صفحه همراه با تصاویری از دوران خدمت مهندس سادات در صنعت نفت تنظیم شده و به‌زودی در دسترس پژوهشگران و علاقه‌مندان به تاریخ معاصر ایران قرار خواهد گرفت.

موضوع‌هایی همچون چالش‌های مدیریتی اول انقلاب، مشکل صادرات نفت در دوران جنگ تحمیلی، تجهیز تأسیسات نفتی به پدافند هوایی، بازسازی و ترمیم خسارات وارده به پالایشگاه‌ها، حضور در اجلاس اوپک، فعالیت مهندس سادات در عرصه‌های مدیریتی مختلف به‌ویژه در شرکت صنایع پتروشیمی و نیز سخن از دوران وزارت زنده‌یاد مهندس علی‌اکبر معین‌فر، نخستین وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران، شخصیت وزیر نفت شهید مهندس محمدجواد تندگویان و دوران وزارت کوتاه‌مدت ایشان، عملکرد و سیاست‌های دولت در قبال صنعت نفت در دوران شهید رجایی و... از مباحث کتاب تاریخ شفاهی دوران کفالت مهندس سادات است.

مرتضی رسولی‌پور در انجام گفت‌وگوها و مصاحبه، سیدهاشم هوشی‌سادات در مدیریت محتوا، دکتر فاطمه ترک‌چی با تنظیم محتوای متن کتاب، حمیدرضا زاهدی با ویراستاری متن و شادی حاجی‌مشهدی با انجام امور گرافیکی و هنری کتاب، همت داشته‌اند.