گفت و گو با مسئول پيشين امور ورزش پخش منطقه خراسان

يکشنبه سیزدهم مرداد ماه 1398گفت و گو با مسئول پيشين امور ورزش پخش منطقه خراسان

از ابزاردقیق تا ورزش پخش

در گفت و گو با احمد فرخی زاده، مسئول پيشين امور ورزش پخش منطقه خراسان و مدیر کنونی زائرسرای نفت مشهد


احمد فرخی زاده متولد 1346، در سن بیست و یک سالگی، به سال 1367 به استخدام شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه مشهد درآمد. او از آن زمان تا سال 1393 که خدمت در پخش را به اتمام رساند، در بخش های مختلف فنی و اداری به انجام وظیفه پرداخت. کار در انبار شماره دو تا فعالیت در بخش ابزار دقیق و سپس خدمت در امور اداری و سرانجام مسئولیت امور ورزش پخش منظقه خراسان از جمله این حوزه ها بودند.

فرخی زاده، روسای پخش منطقه را که با ایشان کار کرده، به ترتیب: ضیاء کاشانی، شریفی و فرامرزی به خاطر می آورد. روسای منطقه ای که هرکدام روش مدیریتی و کاری خود را داشتند، اما آنچه تداوم فعالیت پخش را میسر می ساخت، تلاش و تعهد همکاران پخش به کاری بوده که انجام می دادند.

دیپ برقی مخازن انبار یک(1)

ديپ برقي مخازن انبار شماره يك مشهد

وی طی سال های 1367 تا 1374 در بخش ابزاردقیق پخش منطقه خراسان مشغول به کار بوده است. در آن مقطع، در بخش ابزاردقیق تلاش می شد تا با استفاده از فناوری های روز، کنترولرهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته و در دو بخش اندازه گیری و کنترل از ابزار دقیق استفاده می شد. فرایند اندازه گیری مخازن از جمله این موارد است که با اندازه گیرهای دستی انجام می شد و هنوز هم "دیپ دستی" در انبارهای نفت در مواقع اضطراری و قطع برق یا اشکال سیستم ابزاردقیق، مورد استفاده قرار می گیرد.

این اندازه گیرهای دستی که چند نمونه از آنها جزو وسایل آماده شده برای نمایش در "موزه صنعت پخش" در مشهد، در خزانه موزه وجود دارد، نوارهای مدرج فلزی بلند با درجه بندی در مقیاس "اینچ" و "فوت" هستند که یک وزنه برنجی سنگین به ابتدای آن وصل است و از بالای مخزن و از دریچه ای که به همین منظور تعبیه گردیده با محاسبه ارتفاع سیال ذخیره شده درون مخزن، حجم آن را محاسبه می کند.

تخريب دفاتر مشهد

تخريب دفاتر پخش منطقه مشهد كه طي آن سالن كشتي نيز آسبي ديده است

این اندازه گیری، بعدا و با پیشرفت تکنولوژی، به صورت دستگاه های برقی درآمد. "دیپ های برقی" امروزه نیز در مخازن نفت استفاده می شود و نگهداری و تعمیر آنها بخشی از فعالیت تعمیرات ابزار دقیق را به خود اختصاص می دهد.

فرخی زاده پس از سال ها فعالیت در بخش فنی، چندين سال نیز در بخش پرسنلی و امور اداری منطقه خراسان خدمت کرده است. این منطقه که قبلا با عنوان ناحیه مشهد از آن یاد می شد، در سال ۱۳۲۰ ابتدا در محل همین انبار نفت شماره يك، واقع در چهارراه مقدم طبرسی تحت عنوان شرکت نفت ایران و انگلیس تشکیل شد. سپس همزمان با ملی شدن صنعت نفت، تحت عنوان شرکت نفت ایران – ناحیه خراسان شروع به فعالیت نمود. ناحیه خراسان از سال ۱۳۴۰ تا ۱۳۴۵ به منطقه ای که شامل: خراسان بزرگ و سیستان و بلوچستان بوده، تبدیل می شود. این منطقه درسال ۱۳۶۴ مجدداً به ناحیه و در سال ۱۳۶۵ به منطقه تغییر عنوان می دهد.

دیپ دستی مخازن(1)

ديپ دستي مخازن

درحال حاضر پس از تقسیم شدن استان خراسان به ۳ استان رضوی، شمالی و جنوبی، کماکان خراسان رضوی یکی از وسیع ترین استان های کشور شناخته می شود. وجود بارگاه ملکوتی ثامن الحجج، علی ابن موسی الرضا (ع) مشهد را به عنوان پایتخت معنوی ایران مطرح نموده و همجواری با کشورهای ترکمنستان و افغانستان ویژگی خاصی به این استان داده است. خراسان رضوی از نقطه نظر شرکت ملی پخش به سه منطقه خراسان رضوی، تربت حیدریه و سبزوار تقسیم می شود.

خراسان رضوی شامل نواحی مرکزی، قوچان، نیشابور، تربت جام، درگز، سرخس، فریمان و تایباد است. شهرستان های چناران، کلات، طرقبه و شاندیز، شهر فیروزه نیز تحت پوشش این منطقه هستند و کارکنان این نواحی به همراه کارکنان ستاد حجم کار در بخش منابع انسانی پخش را به خود اختصاص می دهند.

فرخی زاده از سال 1374 تا 1393 نیز در امور ورزش کارکنان پخش خراسان مشغول به کار بوده و طی این مدت موفق شده است با همکاری مسئولین مربوطه نسبت به معاوضه یک سالن ورزشی با زمین تصرف شده از انبار شماره یک اقدام نمایند.

امری که منجر به ساختار یافتن ورزش در بین کارکنان و خانواده های ایشان شده، ساختاری منسجم که به حضور تعدادی از ورزشکاران صنعت نفت مشهدی در سطح ملی منجر شده است.

فرخی زاد که هم اکنون مدیریت زائرسرای نفت مشهد را برعهده دارند، مي گويد كه پس از اطلاع از تصمیم مدیریت موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت مبني بر ایحاد موزه پخش در انبار نفت شماره یک مشهد، این انتخاب را بسیار شایسته و درست يافته است.

او با توجه به ضرورت پیش بینی گردشگر و بازدیدکننده و با توجه به حضور کارکنان صنعت نفت از اقصی نقاط کشور در زائرسرا طی فصول مختلف، در خصوص امکان معرفی عملیات پخش به خانواده های همکاران، که بعضا" پدران یا مادرانشان نیز در این شرکت شاغل هستند، برای تعریف تور گردشگری یک روزه موزه پخش اعلام آمادگی کردند.

واحد پژوهش و تاریخ شفاهی مدیریت موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت


مطالب مرتبط

گفت و گو با محمدرضا شجاعی، رئيس پيشين تعميرات پخش مشهد

گفت و گو با فریدون مهدویان، پيشكسوت پخش در خراسان