فرايند چيدمان اشياء درموزه نفت سوزهاي كرمان آغاز شد

چهارشنبه بیست و سوم مرداد ماه 1398فرايند چيدمان اشياء درموزه نفت سوزهاي كرمان آغاز شد

به كوشش مديريت موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت ، فرايند چيدمان اشياء تاريخي در" موزه نفت سوزهاي كرمان "آغاز شد.
ساناز باغخاني سرپرست موزه نفت سوزهاي كرمان در گفت و گو با پايگاه اطلاع رساني پتروميوزيم، با اعلام خبر فوق گفت: در اين موزه  انواع نفت سوزها كه ازاقصي نقاط كشور جمع آوري شده اند به نمايش درخواهد آمد و مديريت موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت در ارائه تاريخ اين صنعت براي شكل گيري و به كارگيري اين اشياء و اقلام تاريخي اهتمام جدي دارد .
وي با بيان اينكه اقلام و اشياء نفت سوز كه به اين موزه منتقل شده اند بسيار متنوع هستند خاطر نشان كرد: در بخش وسايل گرمايشی و حرارتی، انواع خوراک‌پزی‌ها، بخاری‌ها، سماورها و... در بخش وسايل روشنايی، انواع چراغ‌های زنبوری، لامپ ها، گردسوزها و فانوس‌ها و در بخش مبدل انرژى حرارتى به الكتريسيته و مكانيكى، وسايلی مانند راديو، يخچال و پنكه نفتی به نمايش گذاشته خواهد شد.
به گفته باغخاني ،  برخی ازاین اقلام بسیار خاص هستند و ممکن است در کل کشور نمونه دیگری نداشته باشند. تعدادي نيزهنوز با زندگی مردم عجین است و در برخی ازشهرهایی که هنوز گازرسانی نشده، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

موزه كرمان (3)

لازم به يادآوري است ، باغ موزه نفت کرمان" در محلي كه سابقا كنسولگري انگليس بوده و براي مدتي در اختيار شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي قرار داشته است، راه اندازي مي شود.

این عمارت از جمله بناهای قدیمی شهر کرمان است که توسط والی اين شهر در دوران زندیه ساخته شد و به عمارت "باغ آقا" معروف بود. از آنجا که انگلستان در نظر داشت باتوجه به موقعیت سوق الجیشی کرمان یک کنسول گري منطقه ای در این شهر داشته باشد، عمارت فوق را كه از موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی خوبي برخوردار بود، از والی كرمان خریداری كرد.

پس از رفتن انگلیسی ها، این ساختمان به شرکت نفت انگلیس و ایران واگذار شد و تا زمان ملی شدن صنعت نفت در اختیار آنها باقی می ماند. بعد از ملي شدن، اين عمارت در اختیار شرکت ملی نفت و سپس شرکت پخش منطقه قرار گرفت و از آن براي كاربري مسكوني بهره برداري مي شد.

از آنجا که این بنا سال ها به حال خود رها شده بود، آثار فرسودگی و تخریب در قسمت های مختلف بنا از جمله سقف ها و دیوارها به وضوح مشهود بود. پس از بازدید و شناسایی این منطقه، با همکاری و همراهی دست اندرکاران شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی و نیز شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه کرمان، پروژه تبدیل این بنا به موزه در دستور کار قرار گرفت و این پروژه در دو مرحله تعریف و عملیات اجرایی آن آغاز شد.

مرحله اول شامل استحکام بخشی و جلوگیری از تخریب بیشتر و مرحله دوم مرمت و بازسازی بنا. پیش بینی می شود باتوجه به روند و پیشرفت کار، باغ موزه نفت کرمان در آينده نزديك به بهره برداری رسد.