مسوول موزه سبزوار:

مراحل ثبت ملي موزه نفت سبزوار درحال انجام است

دوشنبه بیست و هشتم مرداد ماه 1398مراحل ثبت ملي موزه نفت سبزوار درحال انجام است

مسوول موزه نفت سبزوار،از مراحل ثبت ملي اين موزه خبرداد.

رمضانعلي قارزي مسوول موزه نفت سبزوار، درگفت و گو با پايگاه اطلاع رساني پتروميوزيوم با بيان اينكه امسال موزه نفت سبزوار، به عنوان يكي از موزه هاي برتردراستان خراسان رضوي مورد تقدير قرارگرفت گفت: با توجه به اضافه شدن فضاي بيروني اين موزه، قرار شده تا تجهيزات ديگري از اشياء موزه اي صنعت نفت به اين موزه ، اضافه شود كه اين موضوع به تنوع اشياء در موزه نفت سبزواركمك قابل توجهي مي كند.
وي با بيان اينكه ، درحال حاضر نرده كشي و محوطه سازي بخش جديد موزه نفت سبزوار صورت گرفته است اضافه كرد: مجموعه موزه نفت سبزوار از دو بخش بيروني و داخلي تشكيل شده كه در بخش بيروني آن ، قطعات قديمي، مكانيكي، ماكت، دكل حفاري، تنديس شهيد تندگويان، تلمبه هاي قديمي و شيرآلات و ... و در بخش داخلي موزه ، گالري عكس از آغاز فعاليت تاكنون، لوازم اندازه گيري فرآورده، ماكت مربوط به مراحل اكتشاف تا مصرف و نمايشگاه كاريكاتور نفت كه در كشور بي نظير است، به نمایش گذاشته شده است .
به گفته قارزي ، سالانه بيش از 4 هزار نفر ازدانشجويان و دانش آموزان از اين موزه بازديد مي كنند .
وي با بيان اينكه 210 قلم از قطعات و اشياء موزه سبزوار ثبت موزه اي شده است ، تاكيد كرد: ترويج فرهنگ بهينه سازي مصرف سوخت و به تصوير كشيدن گوشه اي از تلاش هاي خستگي ناپذيركاركنان صنعت نفت ، از جمله اهداف راه اندازي موزه پمپ بنزين سبزوار به شمار مي آيد .
لازم به يادآوري است ، موزه نفت سبزواركه جایگاه پخش بنزین و فرآورده های نفتی بود، ابتدا تحت عنوان ساختمان شرکت ملی نفت انگلیس و ایران شناخته می شد ، پس از ملی شدن صنعت نفت در سال 1329 به ساختمان شرکت ملی نفت ایران تغییر نام داد. مرکزیت سبزوار در امر ذخیره سازی و پخش فرآورده های نفتی در بخش های وسیعی از شمال شرق کشور از جمله دلایل شکل گیری این موزه بوده است. در موزه نفت سبزوار، بیش از 200 قلم شی شناسایی، ثبت و کدگذاری شده است که از جمله آنها می توان به لوازم ابزار دقیق، لوازم آزمایشگاهی، آتش نشانی، پالایشگاهی، پمپ های روغن و بنزین، ولو، موتورهای دیزلی و انواع پیمانه اشاره کرد.